Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram
Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram

Suggesties fase 1

Jullie evalueerden massaal de eerste proefopstelling. Ontdek de ingediende suggesties hieronder. De suggesties werden allemaal bekeken en leidden tot een nieuwe proefopstelling.

207
73

Deze meningen werden reeds ingediend

Willekeurig Populair Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 207 bijdragen

Suggesties fase 1

Fietspaden, veiligheid en plaatselijk verkeer
-Maak een versmalling voor auto’s waar éénrichtingsstraaat komt (Lepelstraat-Kerkstraat) zodat er maar één auto door kan. -plaats verkeersborden “geen doorgaan met uitzondering plaatselijk verkeer” op kruispunten Sint-Benedictusstraat met Elf-julistraat, Vestinglaan en Jacob Van Arteveldestraat. -duidelijke wegmarkeringen en rode fietspaden in fietsstraat rond kerk en naburige fietsstraten. (Zie bijlage). -kruispunten Molenstraat-Sint-Benedictusstraat en overgang fietspad Kerkstraat naar Kerkstraat en Lepelstraat veiliger maken voor fietsers door duidelijke wegmarkeringen voor auto’s en fietsers.
Bram C.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

gevaarlijke situatie
Als je in de Kerstraat naar de kerk rijdt zijn er toch chauffeurs die de verboden richting inrijden. kan dit gewoon terug 2 richtingen worden?
Kristel D.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Fietsweer parking ziekenhuis naar sint benedictus kerk
Zou het niet mogelijk zijn om een fietsweg aan te leggen tussen de parking van het ziekenhuis (kant covid testcenter) en de sintbendictus kerk. Via de tuin van de vroegere pastorie bijvoorbeeld? Dan kunnen fietser veiliger richting kerk. Eventueel het eerste stuk tussen fietsostrade en parking fietspad verbreden (is momenteel al naast ziekenhuis) . Dan creëer je minder kruisende fietsverkeer. En ontlast je oversteek naar Christus koninglaan.
Bart V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Fietsers top!
De enkelrichting van enkele meters lang voor de auto’s heeft geen zin- het omrijden gebeurt in het beste geval via de grote baan of vaak meer verkeer langs de school (zijstraatje kerkstraat) Als bewoner van het begin van Borsbeeksebinnenweg is het érg vervelend om niet meer via de rotonde van de kerk richting kerkstraat te kunnen rijden. Voorheen hadden we al niet erg veel auto’s in de straat, nu nog minder, maar dit weegt niet op tegen het ongemak van de enkelrichting. Andere omliggende straten slikken meer verkeer nu en dit was voor Borsbeeksebinnenweg niet nodig! De fietsrotonde daarentegen: top, veel duidelijker en fietsvriendelijk.
Liselotte V.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Laat fietsers enkel rijden in de richting van het autoverkeer.
De Dorpstraat werd 2 richtingsverkeer voor de fietsers. Deze straat is zeer smal en indraaiend verkeer komende van de Sint-Benedictusstraat ziet aankomende fietsers niet komen, zeker wanneer alle parkeerplaatsen voor de kerk bezet zijn. Daarnaast wordt een conflict gecreëerd tussen fietsers komende uit de Dorpstraat en fietsers komende vanuit de Wouwstraat, waarbij de zichtbaarheid ondermaats is. Veel fietsers die toch tegenrichting rijden in de Dorpstraat gebruiken het voetpad langs de zijde van de kerk en niet de rijweg. Er staat bovendien geen verkeersbord dat in de Dorpstraat draaiende automobilisten waarschuwt voor het fietsverkeer in 2 richtingen. Laat aub de fietsers enkel in dezelfde richting rijden als het auto-verkeer. Dan is het voor elke weggebruiker duidelijk naar waar hij moet kijken.
Filip U.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Tweerichtingsverkeer kerkstraat
Het doel om Morstel-Dorp veiliger te maken voor de fietsers / voetgangers is te bereiken met de opstelling van de blokken, twee richtingsverkeer voor fietsers rond de kerk en ingeplande fietsstraten. Deze zie ik graag behouden blijven. Ik stel een proefproject voor met behoud van voorgaande maatregelen maar met volwaardig tweerichtingsverkeer in de Kerkstraat. Het autoverkeer in Mortsel-dorp zal terug beter gespreid worden als de Kerkstraat langs de twee richtingen volledig toegankelijk is. Het is een te belangrijke as om af te sluiten. Het verkeer in de omliggende straten is disproportioneel toegenomen om één straat te ontzien. Dit zorgt voor onveilige/drukkere situaties zoals in de Van Dijckstraat en bijvoorbeeld het kruispunt Liersesteenweg / Mayerlei. Deze laatste is nog meer overbelast dan die straat al aan kan. De Mayerlei bv. is een te smalle straat. Het is logischer het verkeer te spreiden over de volwaardige en bredere Kerkstraat. Of om de Mayerlei enkel richting te maken, zodat het verkeer daar alleen nog UIT Mortsel-Dorp kan, maar er niet meer in. Bovendien fiets ik elke ochtend langs het kruispunt Molenstraat/Sint-Benedictusstraat, dat nu veel meer auto's moet slikken. Zeer onveilige situaties voor zwakke weggebruikers. Zonder enkel richting in de Kerkstraat was het hier véél veiliger. De Kerkstraat moet terug een volwaardige uitgangsweg uit Morstel-Dorp worden. Tweerichtingsverkeer over de volledige Kerkstraat aub.
L C.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Paaltjes Elfjulistraat
Om thuis te geraken moet ik nu via de Tandemschool rijden. Als men nu de paaltjes in de Elf Julistraat verwijdert dan is het veel rustiger aan de schoolpoort.
Paul P.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Conflictpunten blijven moeilijk leesbaar
Er is veel autoverkeer en er zijn heel veel conflictpunten (kruisingen van auto en fiets), telkens erg onleesbaar zowel voor fietsers als voor automobilisten. Voor (vaak jonge) fietsers is het onduidelijk hoe ze zich hier moeten gedragen en waar ze op moeten letten. Automobilisten (via de Molenstraat alleen al ca. 7000 per dag met pieken van 700 per uur!) moeten zeer oplettend zijn om alles te zien. Vroeg of laat loopt dit fout. De proefopstelling zorgt voor iets minder auto's in de Kerkstraat (waar al een veilig fietspad lag), maar lost verder niets op. De conflictpunten zijn niet verminderd, wel integendeel: bij het tegenrichting fietsen rond de kerk is geen enkele kruising helder geregeld. Het enkelrichting maken van de Kerkstraat zorgt dat het autoverkeer nog meer vóór de schoolpoort passeert. De fietsstraat lost niet echt iets op. Er is een oplossing nodig op korte termijn: - zorgen voor minder conflictpunten (zorgen dat er minder moet gekruist worden) - duidelijk leesbaar aanleggen van de kruispunten en straten Intussen: gemachtigd toezicht aan de school, vrachtwagenverbod?
Sara D.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

meer verwarring en onduidelijkheid
Nog geen stap vooruit qua verkeersveiligheid in Mortsel-Dorp. Als buurtbewoner, ben ik - en vele andere ouders - erg bezorgd over de verkeersveiligheid in Mortsel-Dorp, met name voor fietsers. Wij vragen al jaren om hier werk van te maken, en er is nog steeds niets gebeurd. Er is veel autoverkeer en er zijn heel veel conflictpunten (kruisingen van auto en fiets), telkens erg onleesbaar zowel voor fietsers als voor automobilisten. Voor (vaak jonge, mijn kinderen van 8 en 5 jaar)) fietsers is het onduidelijk hoe ze zich hier moeten gedragen en waar ze op moeten letten. Automobilisten (via de Molenstraat alleen al ca. 7000 per dag met pieken van 700 per uur!) moeten zeer oplettend zijn om alles te zien. Vroeg of laat loopt dit fout. De proefopstelling zorgt voor iets minder auto's in de Kerkstraat (waar al een veilig fietspad lag), maar lost verder niets op. De conflictpunten zijn niet verminderd, wel integendeel: bij het tegenrichting fietsen rond de kerk is geen enkele kruising deftig geregeld. Het enkelrichting maken van de Kerkstraat zorgt dat het autoverkeer nog meer vóór de schoolpoort passeert. De fietsstraat lost niet echt iets op. Er is een oplossing nodig op korte termijn, zonder dralen: - zorgen voor minder conflictpunten (zorgen dat er minder moet gekruist worden) - duidelijk leesbaar aanleggen van de kruispunten en straten - beperken/vermijden van het doorgaand autoverkeer (cfr aan Olve Edegem) Intussen: gemachtigde opzich30 km/u (ove
Winni D.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Fietsstraat rond de kerk en enkelrichting Wouwstraat voor fietsers.is levensgevaarlijk fietsers die richting Mortsel dorp fietsen.en zou kosten bespar
Een fietsstraat rondom de kerk van Mortsel dorp zou genoeg moeten zijn voor de verkeersveiligheid.al de rest is gewoon probleem verplaatsen.en ze zouden beter Woudstraat voor fietsers eenrichting maken richting Hove terug kunnen ze via de Rubensstraat. Want is naar mijn gedacht niet veilig kan onmogelijk 1meter afstandhouden als je met een schoolbus de Wouwstraat inrijd.van Mortsel dorp Ri hove. Deze ingreep zou veel besparingen teweeg brengen.dan nu Mvg Franky meire
Franky M.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Het sluipverkeer is verschoven naar Floralaan en Christus Koninglaan
Dit is helemaal geen oplossing. Steeds meer automobilisten kiezen nu voor de shortcuts langs Floralaan of Christus Koninglaan waar de onveiligheid nu fors toegenomen is, voora tijdens de ochtend en avondspits. Waarom worden niet dezelfde maatregelen genomen zoals in Edegem om het sluipverkeer te weren?
Wim V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Veilige zone in schoolomgeving - zone 30 zonebrede aanpak + fietsstraten verbeteren
Eén van de hoofddoelen van de proefopstelling is volgens de officiële informatie van de gemeente om de schoolomgeving rond de Tandem veiliger te maken voor de schoolgaande kinderen. Als we echter gaan kijken naar de periode waarin de proefopstelling heeft plaatsgevonden merken we dat er geen vermindering is van het aantal auto's die rond de schoolpoorten passeren - zie bv. de afbeelding met gegevens van telraam (telraam.net) over de Sint-Benedictusstraat, waar niet eens alle auto's die rond de kerk rijden langskomen, een periode waarin bovendien werd aangeraden om thuis te werken. De fietsstraat rond de kerk is zeker een goed idee, maar auto's steken elke dag ouders met kleine kinderen op de fiets voorbij omdat de blokken er niet meer staan om de voorrang van de fiets af te dwingen - resultaat: fietsers blijven op het voetpad fietsen. De parking in/uitrit naast het lepelhof is ook heel gevaarlijk, eventueel te verleggen? En om het verkeer rond de ingang van de lagere school meer te beperken (aan het groen appeltje) kan er gedacht worden aan: (1) de knip met de kerkstraat om te draaien; (2) een volledige knip in te voeren - desnoods alleen tijdens de piekuren van de school (bv. met verkeerslicht) - aan het groen appeltje. Naburige gemeentes nemen wel dit soort maatregelen (bv. Edegem); (3) Een volledige zone 30, (sint-benedictusstraat en de molenstraat inbegrepen) met flitscontroles dringt zich ook op - om het probleem aan te pakken is immers een zonebrede aanpak nodig
C V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Behoud verkeersremmers - wissel richting Kerkstraat
We zijn erg blij met het initiatief van een proefopstelling om de verkeersituatie in Mortsel-Dorp te verbeteren. Ook de verkeersremmers werpen hun vruchten af. We geloven echter ook in een proefopstelling met een wissel van het eenrichtingsverkeer in de Kerkstraat. Dit kan de druk in de SInt-Benedictusstraat en op het kruispunt met de Molenstraat verminderen.
Marijke D.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Zone 30 in Sint-Benedictusstraat?
Ter hoogte van Sint-Benedictusstraat nr. 26 wordt het einde van een zone30 aangegeven. Waar begint deze zone? Ik vind nergens het bord dat het begin van de zone30 aanduidt. Net als de Kerkstraat zou een zone30 die nageleefd en gecontroleerd wordt geen slecht idee zijn.
Filip U.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Duidelijke oversteekplaats
Situatie: We komen uit de Kerkstraat en willen met de fiets oversteken om links van de kerk richting Rubensstraat te rijden. Bij het oversteken naar het fietspad links naast de kerk is het al meermaals gebeurd dat auto's die uit de Kerkstraat komen meteen rechts afslaan zonder te kijken. Fietsers kunnen niet veilig oversteken. De lijnen om over te steken zijn ook niet duidelijk. Gelieve een zichtbare oversteekplaats te voorzien.
Indra D.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Eerder hinder dan verbetering
Zelf inwoner van de Kerkstraat. Ik sta nu elke keer in de file in de Sint Benedictus straat, alternatief voorgesteld door de GPS is de Van Dijckstraat overbelasten. Momenteel zijn er zeer veel auto’s die in de remmen gaan en achteruit moeten om de bocht rond te kerk te maken (hopelijk tijdelijk?!). Zelf nog maar amper fietsers gebruik zien maken van de strook rond de kerk. Tegen de richting op het voetpad gebeurd nog steeds gezien je hier minder achter auto’s moet oversteken. En vaker fout geparkeerd voor de garage omdat een deel parking wordt “afgesloten”. Mij lijkt een gemachtigd opzichter tijdens schooluren interessanter als de Kerkstraat na 2/3 “af te sluiten”
Annelies S.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Terug naar het oude, bekende vaarvan we weten dat het werkt
Maak de richting ongedaan, het zorgt voor extra verkeersdruk in de omliggende straten tot aan de statielei, mortselveldelaan, molenstraat, sint benedictusstraat, christuskoninglaanb bremveldlaan, mayerlei. In vele straten is er ook overlast omdat de doorrijtijd sterk verlengt is. Als ik nu naar de Colruyt ga is mijn reistijd bijna verdubbeld, deze spendeer ik in de woonwijkrond de kerk. Veel, zo niet al de alternatieve wegen zijn expres al "auto-onvriendelijk" gemaakt, alsook de proviciewegen en deze zijn geen alternatief want die zitten reeds lang vol. Zoals veel mensen hier in de buurt worden wij afgesneden in rijrichting Lier en militaire baan en kunnen deze alleen bereiken door via de woonwijk te rijden. De oplossing voor het "probleem" (waar ik niet van overtuigd ben) zorgt nu voor meer verkeersdrukte in de gehele wijk. Mensen vermijden al reeds jaren Mortsel, nu ontlopen de Mortselaar ook Mortsel om elders te kunnen gaan winkelen. Indien dit de oplossing is stel ik voor om ook de Molenstraat, de sint benedictusstraat, Morselseveldlaan en de Van dijckstraat deels eenrichting te maken, die hebben nu meer overlast. En die betonblokken in onze wijk mogen ook weg, die zijn ronduit gevaarlijk en bezorgen alleen voor frustratie en last, ze dragen zeker niet bij tot de veiligheid en zijn al verschillende malen terug op hun plaats moeten gezet worden door de gemeente.. Zorg dat het verkeer op de provincie/doorganswegen weer vlot gaat en deze problemen zijn ook opgelost!
Erik D.
0 2
lees meer

Suggesties fase 1

Ook al gaat het over een proefproject, de verkeersopstelling dient veilig en duidelijk te zijn voor alle weggebruikers.
Zie bijlage voor meer uitleg en toelichting. Met de gewijzigde weginrichting zijn er een aantal gevaarljike punten gecreëerd. Deze situatie zou best zo snel mogelijk verduidelijkt of rechtgezet worden.
Filip U.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Verplaatsing sluipverkeer
Nu reeds duidelijk dat enkelrichting Kerkstraat leidt tot meer sluioverkeer in oa Vestinglaan en file Sint Benedictusstraat richting Marktplein...
Roel B.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Geen veilig fietsverkeer
Zelfs met de verandering van de nieuwe opstelling, blijf ik het een gevaarlijk verkeersknooppunt vinden. Heel het rond punt rond de kerk, blijft gevaarlijk fietsen voor mijn kinderen. Auto's hebben vaak niet door van welke kant je komt. Aan fietsen de kopman, vind ik de situatie het gevaarlijkst. Ik ben er zelf al bijna aangereden. Ik weet zelf niet goed welke suggestie ik kan geven, maar ik zou het wel fijn vinden als ik mijn kinderen geruster door het verkeer kan begeleiden.
Sofie G.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Het kan anders
Mortsel Dorp knip Kerkstraat
Jan D.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Eenduidig eenrichtingsverkeer met verkeersblokken, zonder verkeersdrempels
De wegverhoging ter hoogte van de Jacob van Arteveldestraat egaliseren en de overige verkeersdrempels weghalen aangezien dit enkel voor oorverdovend geluidsoverlast zorgt door overvliegende aanhangwagens en bestelwagens. Indien er een decibelmeter zou geplaatst worden, gekoppeld aan een flitspaal, zou dit de stadskas bovendien kunnen spijzen en zouden de bestuurders misschien beginnen nadenken over hun rijgedrag en de gevolgen hiervan voor de bewoners. Feit is dat enkel de bestuurders die al van nature uit een rustiger rijgedrag hebben afremmen bij de verkeersdrempels, maar dat die voor de snelheidsduivels en werklui met bestelwagens en aanhangwagens geen enkele impact heeft. De verkeersblokken en vooral een eenduidige eenrichtingsstraat dragen zeker bij tot het ontmoedigen van het sluipverkeer en de gevolgen hiervan.
Cristiane S.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Minder sluipverkeer, veiliger voor de kinderen
Behouden van de proefopstelling. We merken duidelijk minder sluipverkeer waardoor het veiliger is voor onze eigen kinderen (het in- en uitstappen met kinderen in de kerkstraat, het oversteken aan de school, enz.). Voor deze proefopstelling zijn mijn kinderen reeds 2x bijna aangereden tijdens het in-en uitstappen in de auto tijdens de enige Winter dat wij hier woonden. Wij zagen ons hier niet blijven wonen met jonge kinderen bij de toenmalige Situatie. Nu zie ik een evenredige verdeling tussen het autoverkeer in de Sint Benedictusstraat en de Kerkstraat tegenover voordien een duidelijk zwaartepunt in de Kerkstraat. Ook de fietsstraat rond de Sint benedictusstraat wordt positief bevonden. Het afdraaien van de Kerkstraat richting wouwstraat en het oversteken van de kinderen naar de school (tandem) kan nu veiliger. Ik kan het behouden van deze proefopstelling alleen maar toejuichen en zal zeker tegenverzoek aantekenen indien dit opnieuw ongedaan wordt gemaakt. Door de nieuwe Situatie die ontstaan is door de proefopstelling, zien wij ons hier wel blijven wonen als jong gezin met Kleine kindjes. Hopelijk kan dit een beweegreden zijn om de situatie te behouden zodat Mortsel jonge gezinnen blijft aantrekken.
Stefanie W.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Niet akkoord
De Sint benedictusstraat is enorm druk geworden. Gevaarlijk bij in en uit stappen van de auto . File rond sluiting schooltijd tot aan de volgende hoek. Lange wachttijden. Kruising Kerkstraat zeer gevaarlijk geworden. File Molenstraat. En dit enkel door 1 straat. En dan nog een km omrijden. Ben totaal niet akkoord vroeger was het veel beter.
Dominique V.
0 1
lees meer
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 207 bijdragen