Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram
Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram

Suggesties fase 1

Jullie evalueerden massaal de eerste proefopstelling. Ontdek de ingediende suggesties hieronder. De suggesties werden allemaal bekeken en leidden tot een nieuwe proefopstelling.

207
73

Deze meningen werden reeds ingediend

Willekeurig Populair Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 207 bijdragen

Suggesties fase 1

Verschuiving van het probleem
Het komt er dus eigenlijk op neer dat Mortsel Dorp quasi in een getto verandert? De enige nog enigszins logische toegangsweg tot de Liersesteenweg blijft dan de St. Benedictusstraat, en die wordt dan nog eens voorzien van versmallingen. Het zal leuk worden voor de bewoners daar, de file die zich dan gaat vormen. Verder stel ik me de vraag wat er gaat gebeuren met al het verkeer dat naar Opnieuw & co. moet. Al die wagens gaan vanaf de Liersesteenweg rechtsaf slaan óver het fietspad naar de Borsbeeksebinnenweg. De zichtbaarheid is daar wegens geparkeerde wagens zo goed als nihil. Ik houd mijn hart als vast voor de ongevallen met fietsers die daar gaan gebeuren.
Lieve N.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Ook al gaat het over een proefproject, de verkeersopstelling dient veilig en duidelijk te zijn voor alle weggebruikers.
Ik postte dit berichtje reeds met pdf als attachment, maar ik zie dat dit niet werkt op de website. Daarom deze melding als individueel item. De rode wagen en de zwarte fietser komen beide uit richting van de Liersesteenweg. Het gele vlak stelt een tegenligger voor komende van de Rubensstraat. De zwarte fietser wil rechtdoor rijden naar de Rubensstraat. Wie heeft hier voorrang? In de praktijk rijdt de rode wagen aan volle snelheid richting Sint-Benedictus-kerk om zijn voorrang t.o.v. de gele wagen op te eisen. Een veilige keuze zou zijn om de voorrang komende van de Liersesteenweg weg te nemen voor de fietser en de auto, en zo het verkeer in de fietsstraat voorrang te geven. Dit neemt tevens de snelheid weg van het verkeer dat momenteel uit de Kerkstraat raast.
Filip U.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Volledig fietspad (fietssugestiestrook) langs de buitenkant
Laat ook de fietsers enkel langs de buitenzijde van het plein op een fietspad (suggestiestrook) en duidelijke markering voor wagens die rechts afslaan, geen onnodige oversteken voor fietsers en desnoods enkele parkeerplaatsen aan de binnenzijde van het plein waar nu die blokken staan en de buitenzijde fietspad
Carl O.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Waarom niet deeltijds
Het verkeer naar de St. Benedictusstraat enz sturen maakt het kruispunt Molenstraat en St. Benedictusstraat nog veel gevaarlijker. Met de fiets vanuit de kerk naar de St. Benedictusstraat of Molenstraat en ook terug is echt gevaarlijk. Voorrang van rechts enz enz Kunnen jullie niet iets ondernemen zoals in de Rombout Keldermansstraat aan het OLVE college in Edegem. Tijdens bepaalde uren: verbod en geflitst worden; maar ook: Geen school = doorrijden kan; ook dus tijdens de weekends en de schoolvakanties -------------------- Fietsstraat = niet voorbij steken. Heel prettig als er een fietser voor u expres traag rijdt. Het idee op zich, OK, zoals het stukje Rubenstraat vanaf de Van Dijckstraat naar de kerk, maar ik zie niet in waarom een deel van de Van Dijckstraat , breed genoeg om tegen 30 km per uur veilig voorbij te steken, ook deels fietsstraat geworden is.
Guido V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Nog veel werk aan de winkel…
Er is in de Van Dijckstraat nog meer verkeer dan voordien wat het voor de fietsers, tussen de Bremveldlaan en de Mayerlei, nog gevaarlijker maakt. Daar zijn net heel veel jonge fietsers die dagelijks naar school fietsen.
Annick V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Spiegel terug plaatsen in Molenstraat
Daar er lange tijd geen spiegel meer staat in de Molenstraat, kan je moeilijk vanuit de Jordaenslei het verkeer zien aankomen. Zou het misschien al iets veiliger in Molenstraat maken. Wat de aanpassingen rond de kerk en Kerkstraat betreft, denk ik dat het voor veel mensen erg hinderlijk zal zijn als men niet meer rechtstreeks vanuit Rubensstraat naar Kerkstraat kan rijden. Het verlegt het probleem naar andere straten en er wordt veel meer rond geleden. Luchtverontreiniging!!
Liliane M.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Mortsel-dorp hoe langer hoe meer naar de vaantjes...
De aanpassingen rond de kerk maken het - ook voor de fietser - pas gevaarlijker. Eigenlijk hebben we rond de kerk een soort van natuurlijk rond punt. Gebruik dat dan ook en laat dus ALLE verkeer in één richting rond de kerk rijden. Het zou daardoor al zeker eenvoudiger worden op de hoek aan Hoeve Liekens. De nieuwe fietsstrook in de Kerkstraat waar vroeger de blokken stonden is geen oplossing, en voor fietsers die in de Dorpstraat tegen de richting in mogen rijden is het wel echt gevaarlijk. De knip in de Kerkstraat over zo'n futiele afstand brengt alles in de war en leidt dikwijls tot nutteloos extra verkeer. Het plaatsen van de blokken middenin de parking aan het kerkhof noem ik echt cynisch. Er is in het dorp al niet veel parkeerplaats, en hierdoor is het nog erger geworden. Het meest jammer vind ik het gevoel dat door alle veranderingen de veiligheid, zeker ook voor de fietser, er helemaal niet op verbeterd is, en dat was misschien toch wel de bedoeling ... Naar mijn mening moet het huiswerk echt helemaal opnieuw gedaan worden!
Jef V.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Straten knippen

Straten knippen heeft geen zin, je verlegt de problemen. Flessenhals einde Sint Benedictusstraat tesamen wel rond punt + christus koninglaan, floralaan.

Leen V.A.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Sluipverkeer via kleuterschool
Momenteel zie ik met het huidige enkelrichting verkeer in de kerkstraat erg veel sluipverkeer in de Jacob Van Artevelde straat. Vele rijden vanuit de st benedictus straat langs hier naar de kerkstraat om het kruispunt naar de drabstraat recht over te kunnen steken. Vandaag werd hier een kleuter aangereden voor de schoolpoort van den tandem kleuterschool. Als deze enkelrichting blijft, zorg dan voor een oplossing voor het kruispunt met de kerkstraat, Liersesteenweg, drabstraat. Of verwijder de paaltjes aan het skatepark en maak op een manier een veilige doorsteek. Bloembakken of van die betonnen blokken die we nu toch nog liggen hebben. Of misschien toch maar de enkelrichting omkeren richting liersesteenweg? Dan is de situatie aan st benedictus / molenstraat ook duidelijker. Mvg
Bart V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Minder sluipverkeer, veiliger voor de kinderen
Behouden van de proefopstelling. We merken duidelijk minder sluipverkeer waardoor het veiliger is voor onze eigen kinderen (het in- en uitstappen met kinderen in de kerkstraat, het oversteken aan de school, enz.). Voor deze proefopstelling zijn mijn kinderen reeds 2x bijna aangereden tijdens het in-en uitstappen in de auto tijdens de enige Winter dat wij hier woonden. Wij zagen ons hier niet blijven wonen met jonge kinderen bij de toenmalige Situatie. Nu zie ik een evenredige verdeling tussen het autoverkeer in de Sint Benedictusstraat en de Kerkstraat tegenover voordien een duidelijk zwaartepunt in de Kerkstraat. Ook de fietsstraat rond de Sint benedictusstraat wordt positief bevonden. Het afdraaien van de Kerkstraat richting wouwstraat en het oversteken van de kinderen naar de school (tandem) kan nu veiliger. Ik kan het behouden van deze proefopstelling alleen maar toejuichen en zal zeker tegenverzoek aantekenen indien dit opnieuw ongedaan wordt gemaakt. Door de nieuwe Situatie die ontstaan is door de proefopstelling, zien wij ons hier wel blijven wonen als jong gezin met Kleine kindjes. Hopelijk kan dit een beweegreden zijn om de situatie te behouden zodat Mortsel jonge gezinnen blijft aantrekken.
Stefanie W.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Waanzin
Afblijven. Door de blokkade zal er chaos ontstaan aan het kruispunt Molen-Benedictusstraat, Stadsplein én sluipverkeer in de Vestinglaan. Gevaarlijke situatie azn de scholen én het kruispunt Liersesteenweg-Drabstraat. Wie verzint dit in godsnaam ? Waanzin ! Welke GRleden wonen in de Kerkstraat ???
Eli D.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

leefbaar mortsel dorp
Ik sta volledig achter de fietsstraat rond de kerk. Ik zie dat ook de St Benedictusstraat tot aan Molenstraat fietsstraat wordt. Zou deze kunnen uitgebreid worden tot net over het kruispunt (tot aan begin fietspad in beide richtingen). Afsluiting Kerkstraat tot aan Boechoutsesteenweg komende vanuit de kerk: is het mogelijk/zinvol om daar een versmalling te maken zodat hardleerse chauffeurs minder geneigd gaan zijn om de Kerkstraat toch in te rijden. Parking begraafplaats: wordt deze ergens afgesloten zodat die niet gebruikt kan worden als sluiproute? PS: is het mogelijk om in de Van Dijckstraat thv kruispunt met Rubensstraat een "plakker" te voorzien zodat het visueel zichtbaarder is dat ook Van Dijckstraat fietsstraat is. Ik kan mij inbeelden dat chauffeurs denken dat ze niet meer in fietsstraat zijn als ze vanaf de kerk de Rubensstraat indraaien(dat staat goed aangegeven) en dan de Van Dijckstraat inrijden(daar staat alleen een bord wat minder duidelijk is dan zo'n "plakker" als in de Rubensstraat). PS Dank om daar (eindelijk) werk van te maken.
Elisabeth F.
0 4
lees meer

Suggesties fase 1

Het probleem is niet de Kerkstraat
De Kerkstraat kan perfect tweerichtingsverkeer aan. Het verkeer in Mortsel-dorp wordt beter gespreid als de Kerkstraat langs de twee richtingen toegankelijk is. Het is een te belangrijke as om een knip in te maken. Het verkeer in de omliggende straten is disproportioneel toegenomen om één straat te ontzien. Deze knip zorgt niet voor meer veiligheid van de zwakke weggebruiker. In tegendeel, meer auto's moeten langs de Molenstraat en Sint-Benedictusstraat. Dit kruispunt was al overbelast, en nu nog meer. Dit zorgt voor zeer onveilige situaties voor zwakke weggebruikers. De knip moet teruggedraaid worden. De versmallingen en de blokken moeten behouden blijven.
Tom D.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Wordt hiermee het doel bereikt?
De opstelling zoals ze nu is, veroorzaakt heel wat meer verkeer door de woonwijken die daar infrastructureel niet op voorzien zijn. De Kerkstraat (zonder het stukje aan de kerk), Sint-Benedictusstraat en Molenstraat hebben als enige straten in de buurt 2 volwaardige baanvakken waar je als automobilist ongehinderd zou moeten kunnen rijden. Alle straten errond hebben dit niet. Bewoners en bezoekers worden gedwongen om toch deze straten te nemen. Creatieve weggebruikers doen dit ook. Misschien is een snelheidsverlagende maatregel in deze straten beter dan een rondleiding? Er zijn heel wat minder parkeerplaatsen door die grote betonblokken. Dit zouden (mits blijven van het huidig beleid) toch wel paaltjes moeten worden die geen parkeerplekken innemen. Ook de handhaving van de knip moet beter opgevolgd worden. Er zijn dagelijks heel wat asociale passanten die de enkele richting aan hun laars lappen (camera?). Zo moet je als fietser komende van de BBBweg erg aandachtig zijn. Want bij het niet naleven van de knip, proberen ze zich zo snel mogelijk uit de voeten te maken. De gevaarlijke situatie aan het kruispunt Molenstraat/Sint-Benedictusstraat wordt niet behandeld. Alle auto's die vanuit Hove richting Drabstraat moeten passeren hier nu zelfs extra.
Sander L.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Dorpstraat autovrij
Je kan beter de dorpstraat autovrij maken ipv enkelrichting in stukje kerkstraat
Joris P.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Veilige zone in schoolomgeving - zone 30 zonebrede aanpak + fietsstraten verbeteren
Eén van de hoofddoelen van de proefopstelling is volgens de officiële informatie van de gemeente om de schoolomgeving rond de Tandem veiliger te maken voor de schoolgaande kinderen. Als we echter gaan kijken naar de periode waarin de proefopstelling heeft plaatsgevonden merken we dat er geen vermindering is van het aantal auto's die rond de schoolpoorten passeren - zie bv. de afbeelding met gegevens van telraam (telraam.net) over de Sint-Benedictusstraat, waar niet eens alle auto's die rond de kerk rijden langskomen, een periode waarin bovendien werd aangeraden om thuis te werken. De fietsstraat rond de kerk is zeker een goed idee, maar auto's steken elke dag ouders met kleine kinderen op de fiets voorbij omdat de blokken er niet meer staan om de voorrang van de fiets af te dwingen - resultaat: fietsers blijven op het voetpad fietsen. De parking in/uitrit naast het lepelhof is ook heel gevaarlijk, eventueel te verleggen? En om het verkeer rond de ingang van de lagere school meer te beperken (aan het groen appeltje) kan er gedacht worden aan: (1) de knip met de kerkstraat om te draaien; (2) een volledige knip in te voeren - desnoods alleen tijdens de piekuren van de school (bv. met verkeerslicht) - aan het groen appeltje. Naburige gemeentes nemen wel dit soort maatregelen (bv. Edegem); (3) Een volledige zone 30, (sint-benedictusstraat en de molenstraat inbegrepen) met flitscontroles dringt zich ook op - om het probleem aan te pakken is immers een zonebrede aanpak nodig
C V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

het was vroeger beter hoe meer verkeer aders naar de steenweg gaan hoe minder file
de Benedictus straat word gewoon versmacht met verkeer en file , ook zie ik dat automobilisten gewoon door de ongeveer 40 meter enkel richting rijden , omdat de meeste mensen het een belachelijke situatie vinden , voor Kerkstraat en Borsbeekse binnenweg en de pastoor Michielse straat zeker wat van Hove komt en ook wat naar opnieuw en co wil , ja zelfs de camionettes van deze instelling . Daarom hoe meer verkeer adres of straten die naar de steenweg gaan hoe beter verdeeld minder file en veel veiliger , sluipwegen zullen er altijd zijn maar is enkel op de spitsuren . Ook die kussens en de overschot van die betonpalen in Kerkstraat en Benedictus straat is een ramp en geen verbetering , snelheids camera zou al veel oplossen en meer politie controle met mobiele camera's Het nieuw aangelegde " fietspad" rond de kerk word amper gebruikt en voor de voetgangers die moeten oversteken (zeker aan de school) is levensgevaarlijk dan spreken we nog niet over de vlugge elektrische fietsen , dus voor mij terug de oude situatie zebrapaden en snelheid camera's aan de kerk . De Wouwstraat is geen fietsstraat want ze rijden er gewoon op voetpad , soms is de Wouwstraat en rond de kerk aan de school een autostrade , viva de goede oude tijd en laat het zoals het vroeger was , met borden matig uw snelheid en meer controle van politie.
Eddy V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Verkeer
Het is veel rustiger geworden in de Borsbeeksebinnenweg. Het zou wel fijn zijn als plaatselijk verkeer naar ons eige huis toegelaten zou zijn. Iedereen moet wel veel omrijden om thuis te geraken. De rust en de kalmte in onze straat is wel zalig.
Myriam K.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Probleem verplaatst
Als bewoner van de Floralaan reed ik vroeger via het Stadsplein de Liersesteenweg op tijdens de spits. Nu staat de Christus Koninglaan (en St Benedictuslaan) vaak zo vol richting stadsplein, dat het voor mij sneller is om via Mortsel dorp/ Van Dijkstraat/Mayerlei te rijden als ik naar Lier moet. Indien de drukte blijft houden, vrees ik dat andere wegen nog meer belast worden met sluipverkeer. De Kerkstraat is nu eenmaal de verbindingsstraat naar de Drabstraat/Krijgsbaan. Door daar een knip te maken, moet er nu nog maar meer verkeer langs het Stadsplein, wat sowieso ook al een druk punt is. Mij lijkt het beter om het verkeer te spreiden ipv alle verkeer via het Stadsplein te sturen.
Vicky V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Een begin, maar met ruimte voor verbetering
De fietsstraat rond de kerk is een goed idee. Wel best in 1 richtingsverkeer dus zowel fietser als automobilist in de zelfde richting. Ik zou ook aanraden om volledig rond de kerk te worden gemaakt en de parkeerstrook verwijderen. Fietsers zouden dan een roze strook moeten krijgen zodat het duidelijk is waar ze moeten fietsen. De knip is gewoon dom. Veel mensen negeren dat nog steeds. Het opsplitsen van de parking is ook niet nodig. Misschien wel eens wat parkeervakken laten schilderen zodat het plein optimaal gebruikt kan worden. De versmallingen vind ik ook wel een goed idee die mogen blijven. Nu nog een oplossing voor het verkeer aan de ingang aan Tandem 1. Misschien verkeerslichten zetten zodat kinderen veilig kunnen oversteken.
Els M.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Eenrichtingsverkeer hoeft niet
Voor mij hoeft het eenrichtingsverkeer niet. Voor mij is het voldoende, dat de diverse wegversmallingen in de Kerkstraat behouden blijft.. Het maakt het de straat in elk geval veiliger. Ik heb de indruk dat het vrachtvervoer daar niet in de kerkstraat moet zjjn afgenomen is. Misschien wel een permanente wegversmalling maken op de hoek Lepelstraat/Kerkstraat, zodat de toegang naar Kerkstraat blijft, maar dat er toch een hindernis aanwezig is. Het gevolg van het huidig eenrichtingsverkeer is dat de situatie Hof ter Linden/Jacob Van Arteveldestraat een stuk onveiliger is geworden; ik denk dan aan de kleuters die de school verlaten, scouts en kinderen die op het plein spelen etc. Afschaffen van het eenrichtingsverkeer in de Kerkstraat zou het daar veiliger maken. Misschien ook wel de vraag, om de fietsstraat rond de kerk beter aan te duiden. Via deze weg wil ik ook graag ALLE chauffeurs bedanken, die moedwillig het de signalisatie van het eenrichtingsverkeer negeerden, en alle verkeersregels aan hun laars lapten.
Chris D.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Goed bezig! nu nog meer groen
Als inwoner van de Kerstraat voelen wij heel goed het verschil. Minder auto's en ze rijden ook veel rustiger waardoor wij het gevoel hebben terug in een woonstraat te wonen en niet meer in een zeer drukke 'autostraat'. Voor ons is het 1richtingsverkeer in het klein stukje Kerkstraat en goede oplossing. Het was even wennen in het begin maar je bent het snel gewoon. Ik vermoed dat dit meer verkeer geeft in de Sint Benedictusstraat maar zou graag weten of dit 'te' veel is. Rond de kerk blijft het een moeilijke en onduidelijke situatie, je voelt je hier als fietser niet altijd veilig omdat je nog steeds auto's en andere weggebruikers moet kruisen. Onderzoeken of je van zowel St Benedictus straat en Kerkstraat een volledige fietsstraat maakt lijkt mij een interessante oefening. Als de nieuwe opstelling blijft zou door een nieuwe aanleg er meer groen in de straten kn komen, bv verbreden van plantvlakken ter plaatse van de wegversmallingen...
Elsebie H.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Geen veilig fietsverkeer
Zelfs met de verandering van de nieuwe opstelling, blijf ik het een gevaarlijk verkeersknooppunt vinden. Heel het rond punt rond de kerk, blijft gevaarlijk fietsen voor mijn kinderen. Auto's hebben vaak niet door van welke kant je komt. Aan fietsen de kopman, vind ik de situatie het gevaarlijkst. Ik ben er zelf al bijna aangereden. Ik weet zelf niet goed welke suggestie ik kan geven, maar ik zou het wel fijn vinden als ik mijn kinderen geruster door het verkeer kan begeleiden.
Sofie G.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Extra omleiding
Ik vind de extra omleiding niet goed. Extra aandacht voor het gevaarlijk kruispunt met verkeersborden is ook goed
Sven V.
0 0
lees meer
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 207 bijdragen