Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram
Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram

Suggesties fase 1

Jullie evalueerden massaal de eerste proefopstelling. Ontdek de ingediende suggesties hieronder. De suggesties werden allemaal bekeken en leidden tot een nieuwe proefopstelling.

207
73

Deze meningen werden reeds ingediend

Willekeurig Populair Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 207 bijdragen

Suggesties fase 1

Rondrijden om één straat te ontlasten, is dat een oplossing?
Mogelijk zie ik voordelen van deze proefopstelling over het hoofd, maar ik spreek even over mijn eigen specifieke ervaringen. 1. Aangezien de afslag van aan de kerk naar de Kerkstraat niet meer kan rijden wij hiervoor nu om via de Elf juli straat > Hof ter linden > Jacob van arteveldestraat > Kerkstraat. Daar zie ik vaak een treintje auto's dezelfde passage maken langs het rusthuis en de school. Belachelijk, maar we leren wel af om in die wijk te komen en/of de auto te gebruiken. 2. Waarom pakken we het probleem niet bij de bron aan? De overlast in de Kerkstraat komt uit richting Hove. Waarom voorkom je bvb niet dat auto's uit Hove doorheen de Rubensstraat vlammen richting Mortsel kerk? Het mag veel duidelijker zijn dat dit een woonerf is waar je maar 20/u mag rijden: de inrit kan moeilijker gemaakt worden, duidelijkere borden en snelheidscontrole. Zie tekening: - groen: verkeersstroom vanuit Hove (met de knip naar de Kerkstraat) Een vraag voor het stadsbestuur: is het zo dat er door de knip minder verkeer door de Rubensstraat rijdt? Of is dit hetzelfde gebleven?
Sofie S.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Wat met het gevaarlijke fietskruispunt Molenstraat - St Benedictusstraat?
Als frequente fietser en toekomstige moeder ben ik zeer tevreden dat stad Mortsel aandacht tracht te schenken aan de verkeersveiligheid. Ik woon al 26 jaar in Mortsel en al die tijd is een vd gevaarlijkste fietspunten het kruispunt Molenstraat en St Benedictustraat. Auto´s komen langs alle kanten, niet duidelijk wie voorrang heeft en als fietser moet je gewoon moedig genoeg zijn om je ertussen te wringen. Een aanpassing hier (bv met duidelijke fietssuggestiestroken) zou veel meer veiligheid geven dan enkelrichting in de Kerkstraat (waar je al veilig apart fietst). Nu gaat er enkel extra verkeer komen in de St Bendictusstraat en lijkt me dat het gevaarlijkste punt extra gevaarlijk wordt. Tevens maak ik me zorgen om de oversteekplaats naar de tunnel aan het marktplein.
Elena V.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

niet voor iedereen een verbetering
Bedankt voor het initiatief om de verkeerssituatie rond de kerk te bekijken. Voor de Kerkstraat is het een verbetering. Ook de fietsstraat rond de kerk is goed (wordt de straat nog rood gekleurd om dit duidelijker aan te geven?). Voor de fietsers komende uit de Molenstraat en de St Benedictusstraat blijft het kruispunt aan 't Groen Appeltje echter heel gevaarlijk en dat in beide richtingen (zowel komende van de kerk als in de richting van de kerk). Als fietser moet je je tussen de auto's gooien.
Hanne V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Tevreden maar meer kan nog
Voor ons is de overlast van het verkeer minder en geeft het een veiliger gevoel. Ikzelf ga niet zoveel met de auto en als ik met de auto ben vind ik het niet erg om max 2 minuten te moeten omrijden langs de liersesteenweg. Echter vrees ik er wel voor dat er meer verkeer is langs het pleintje voor de scouts komt en dat is wel gevaarlijk voor de spelende kinderen. Ook het kruispunt van de molenlei en de sint benedictusstraat baard mij zorgen. Voor de fietsers die van de kerk komen en naar de tandem moeten is het helemaal niet duidelijk hoe dit op een veilige manier kan. Mij lijkt het nodig dat er een grotere studie komt om nog op meer punten te kijken hoe een veilig en rustig mortsel dorp kan bekomen worden. Dus de kerkstraat zoals ze nu tijdens de opstelling is mag behouden worden en bij voorkeur worden de blokken vervangen door mooie groene stukken. De fietsstraat rond de kerk vind ik super. Er mag op meer punten bekeken worden hoe een veilig en rustig mortsel dorp kan bekomen worden.
Sara D.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Handhaving
Regelmatig zie ik auto's gewoon de knip doorrijden, zolang er geen handhaving is, is heel deze opstelling een grap
Alena L.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Proefopstelling Mortsel dorp
Die enkel richting (15meter) rond de kerk moet afgeschaft worden. Als wij van Edegem naar huis moeten rijden (Cantecroylaan) reden ik telkens rond de kerk en dan de Kerkstraat in. Nu moeten wij de straat van de oude Castro nemen en aan het licht van de Statielei oversteken rond het stadsplein. (ALTIJD file hier) Daarna de veel te smalle Fortstraat doorrijden. (Al 2x spiegel kwijtgeraakt door tegenligger die niet kan rijden) Schaf gewoon die rotte boel af.
Patrick T.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Grote onvoldoende
Nog steeds zeer onveilig om met kinderen te fietsen. Auto's blijven voorbij steken, auto's stoppen aan de kerk om kinderen af te zetten en blokkeren zo de weg, auto's uit de Kerkstraat stoppen op het zebrapad ipv ervoor, fietspad van de Kerkstraat komt zeer onduidelijk en gevaarlijk ineens de rijbaan op, auto's die van de parking aan de Kerkstraat komen blokkeren de kinderen die oversteken aan het zebrapad, enz... Graag veel meer veiligheid rond de school!
Greet M.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Veilige zone in schoolomgeving - zone 30 zonebrede aanpak + fietsstraten verbeteren
Eén van de hoofddoelen van de proefopstelling is volgens de officiële informatie van de gemeente om de schoolomgeving rond de Tandem veiliger te maken voor de schoolgaande kinderen. Als we echter gaan kijken naar de periode waarin de proefopstelling heeft plaatsgevonden merken we dat er geen vermindering is van het aantal auto's die rond de schoolpoorten passeren - zie bv. de afbeelding met gegevens van telraam (telraam.net) over de Sint-Benedictusstraat, waar niet eens alle auto's die rond de kerk rijden langskomen, een periode waarin bovendien werd aangeraden om thuis te werken. De fietsstraat rond de kerk is zeker een goed idee, maar auto's steken elke dag ouders met kleine kinderen op de fiets voorbij omdat de blokken er niet meer staan om de voorrang van de fiets af te dwingen - resultaat: fietsers blijven op het voetpad fietsen. De parking in/uitrit naast het lepelhof is ook heel gevaarlijk, eventueel te verleggen? En om het verkeer rond de ingang van de lagere school meer te beperken (aan het groen appeltje) kan er gedacht worden aan: (1) de knip met de kerkstraat om te draaien; (2) een volledige knip in te voeren - desnoods alleen tijdens de piekuren van de school (bv. met verkeerslicht) - aan het groen appeltje. Naburige gemeentes nemen wel dit soort maatregelen (bv. Edegem); (3) Een volledige zone 30, (sint-benedictusstraat en de molenstraat inbegrepen) met flitscontroles dringt zich ook op - om het probleem aan te pakken is immers een zonebrede aanpak nodig
C V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

verkeersdrempels, geen extra versmallingen en graag de betonnen bunker weg voor ons huis/oprit
Wij dachten dat verkeersveiligheid voorop stond. Er gebeuren hier nu zelfs ongevallen - zeker ter hoogte van de Tommeltlaan- sinds de invoering van de proefopstelling. Minstens het veiligheidsgevoel terug, aub! Met verkeersdrempels kan deze racebaan wellicht -wij hopen het- wel een gewone veilige straat worden! Dramatisch momenteel: intussen staan ze hier bovendien vaak tot midden de Mortselveldenlaan aan te schuiven voor connectie met de Liersesteenweg!
Guy D.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Maak de proefopstelling definitief maar haal vooral het sluipverkeer uit Mortsel-Dorp
Ik sta volledig achter de proefopstelling. De Kerkstraat blijft een drukke straat, maar is toch véél leefbaarder geworden door de beperkte "knip" enerzijds en de snelheidsremmende maatregelen anderzijds (kussens en blokken). Het veiligheidsgevoel is toch wel verhoogd. Hét grote probleem blijft het sluipverkeer in onze wijk. Enkel dan zullen er geen onwenselijke effecten optreden voor andere straten, zoals vaak wordt aangeduid in de reacties. Dus een drastische oplossing om sluipverkeer (vanuit alle windstreken) uit de wijk te halen is echt nodig. De niet-handhaving van de snelheden in de wijk blijft ook een probleem dat zou moeten worden aangepakt. Ik hoop dat het stadsbestuur de moed heeft om doortastende maatregelen te nemen in het belang van alle inwoners van Mortsel-Dorp (en Mortsel als geheel uiteraard ook).
Bernard H.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Jammer dat de lokale winkeliers nooit op de hoogte zijn gebracht
Wij als winkeliers zijn nooit niet op de hoogte gebracht van deze proefopstelling. Is Mortsel dan niet bezig met hun plaatselijke winkels? De fietsstrook rond de kerk top idee. Misschien kleine paaltjes plaatsen tussen de auto’s en fietsers. De afsluiting van de Kerkstraat is ronduit dom. En zeker voor de 30M. Dan het volgende. De parking op het lepelhof dit is een regelrechte schande! Dit kunnen wij als plaatselijke winkeliers niet mee lachen eerlijk gezegd. Het wordt nog maar eens moeilijker voor klanten om hun auto kwijt te graken. Als een klant geen plaats heeft om te parkeren zijn we deze kwijt. Beste Mortsel. Hoe kunnen we Mortsel aantrekkelijker maken om meer volk naar Mortsel te trekken? En niet om deze mensen weg te jagen. De parking zou toegankelijk moeten blijven langst beide kanten. De versmalling in de St-Benedictusstraat daar zie ik het nut niet van in. Wel moet er iets gebeuren op het kruispunt St-Benedictusstraat en Molenstraat.
Maxime V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Eerder hinder dan verbetering
Zelf inwoner van de Kerkstraat. Ik sta nu elke keer in de file in de Sint Benedictus straat, alternatief voorgesteld door de GPS is de Van Dijckstraat overbelasten. Momenteel zijn er zeer veel auto’s die in de remmen gaan en achteruit moeten om de bocht rond te kerk te maken (hopelijk tijdelijk?!). Zelf nog maar amper fietsers gebruik zien maken van de strook rond de kerk. Tegen de richting op het voetpad gebeurd nog steeds gezien je hier minder achter auto’s moet oversteken. En vaker fout geparkeerd voor de garage omdat een deel parking wordt “afgesloten”. Mij lijkt een gemachtigd opzichter tijdens schooluren interessanter als de Kerkstraat na 2/3 “af te sluiten”
Annelies S.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

ANPR camera’s
Halfslachtige oplossingen zoals hier en daar wegversmallingen en het knippen van 1 straat, verschuiven het probleem naar parallelstraten. Als je wil dat hoofdbanen meer gebruikt worden, dan moet er in de zijstraten gewerkt worden met ANPR camera’s. Enkel op die manier kan je sluipverkeer vermijden.
Kathleen D.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Wij worden gestraft

Sorry, dit plan trekt op niks! Wij worden gestraft. Dat er sluipverkeer is hebben wij nog nooit ondervonden. Auto's komen enkel naar Opnieuw&Co. Alle verkeer komende van Kontich - Mechelen - Edegem - ... moeten nu via Mortsel Centrum en dit is al serieus overbelast!

T. - S.
0 2
lees meer

Suggesties fase 1

Naar een verkeersveilig Mortsel-dorp
De proefopstelling zorgt voor een betere spreiding van het verkeer in Mortsel-dorp hetgeen de veiligheid voor voetgangers en fietsers al een beetje doet toenemen. Eindelijk is er actie ondernomen. Dikke pluim voor deze eerste stap. Er is echter nog steeds teveel sluipverkeer in deze wijk. Het weren van sluipverkeer zou zorgen voor rustige en veilige woon- en leefstraten (alle straten in de wijk).
Anonymous 👤.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Conflictpunten blijven moeilijk leesbaar
Er is veel autoverkeer en er zijn heel veel conflictpunten (kruisingen van auto en fiets), telkens erg onleesbaar zowel voor fietsers als voor automobilisten. Voor (vaak jonge) fietsers is het onduidelijk hoe ze zich hier moeten gedragen en waar ze op moeten letten. Automobilisten (via de Molenstraat alleen al ca. 7000 per dag met pieken van 700 per uur!) moeten zeer oplettend zijn om alles te zien. Vroeg of laat loopt dit fout. De proefopstelling zorgt voor iets minder auto's in de Kerkstraat (waar al een veilig fietspad lag), maar lost verder niets op. De conflictpunten zijn niet verminderd, wel integendeel: bij het tegenrichting fietsen rond de kerk is geen enkele kruising helder geregeld. Het enkelrichting maken van de Kerkstraat zorgt dat het autoverkeer nog meer vóór de schoolpoort passeert. De fietsstraat lost niet echt iets op. Er is een oplossing nodig op korte termijn: - zorgen voor minder conflictpunten (zorgen dat er minder moet gekruist worden) - duidelijk leesbaar aanleggen van de kruispunten en straten Intussen: gemachtigd toezicht aan de school, vrachtwagenverbod?
Sara D.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Wat is het nut van dat stukje enkelrichtingstraat als het niet wordt afgedwongen?
Ik passeer meerdere malen per dag te voet aan het nieuw stukje enkelrichtingstraat in de kerkstraat. Tijdens elke wandeling met de hond zie je meerdere auto’s het verkeersbord negeren. Deze ochtend om 8.30 uur dus tijdens een druk schoolmoment waren er op een minuut tijd 6 auto’s die er gewoon door gingen in de verkeerde richting. Ik vraag mij wel af waarom dit wordt getest als er geen controle op is. Heeft het dan zin om een proefopstelling te doen?
Sven D.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Veiligheid Fietsostrade Antwerpen-Mechelen
Kan er een extra Berlijns kussen geplaatst worden in de Molenstraat? Te vaak heb ik al gezien dat bestuurders er alles aan doen om niet over het ene kussen te moeten rijden en liever het risico nemen om als spookrijder te gaan rijden dan over het kussen te moeten gaan met alle gevolgen van dien voor het verkeer uit de Jordaenslei.
Eric V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

grote omweg voor 20m afgesloten stukje
Graag terug zoals vroeger. We wonen in de Pastoor Michielsensstraat en kunnen niet meer vlot naar onze straat. Veel bochten-werk naar de Kerkstraat vanuit Mortsel -Dorp om dan onze thuis te bereiken.
Hilde V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

leefbaar mortsel dorp
Ik ben nog 1 opmerking vergeten: inwoners Kapenbergstraat hebben geen uitnodiging gehad voor infotentoonstelling. Spijtig. Hopelijk wordt ons een volgende keer el een uitnodiging gestuurd. Met dank,
Elisabeth F.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Enkele bedenkingen
Iedereen heeft ideeën vanuit de eigen situatie. Graag deel ik mijn persoonlijke ervaring: De kerkstraat is voor mij de meest veilige en efficiënte weg om de Drabstraat te bereiken (waar ik dagelijks moet zijn). De aanpassingen in mortsel dorp brengen echter teweeg dat ik, komende vanuit de molenstraat, dien om te rijden via de sint-benedictusstraat en de liersesteenweg. Lang aanschuiven om de sint-benedictusstraat in te rijden. Bijna dagelijks zie ik ook verkeersonveilige situaties ontstaan door bestuurders die vanop de liersesteenweg (komende van mortsel centrum) de Drabstraat inrijden. Bijna-aanrijdingen met de tram/bus zijn geen uitzondering, evenals geërgerde chauffeurs die hun weg richting lier niet kunnen vervolgen. Een verlengde afslagstrook (als dit mogelijk is met de beschikbare ruimte) en een groene pijl voor links afslaand verkeer (in beide richtingen) lijken me een veiliger alternatief. Dit kruispunt zou allicht beter ook conflictvrij gemaakt worden om de veiligheid van de zwakke weggebruiker te garanderen. Daarnaast stel ik me de vraag wat de feiten zijn die verantwoorden dat de kerkstraat over een kleine afstand enkelrichting (en dus geknipt) wordt? Ik heb zelf, zowel als bestuurder als fietser, nooit het idee gehad dat het tweerichtingsverkeer daar een oorzaak was van onveilige situaties. Als deze situatie gehandhaafd wordt, is controle van de enkelrichting gewenst; deze wordt geregeld genegeerd. De snelheidslimieten en fietsstraten zijn alvast top.
Sarah B.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Proefopstelling Mortsel-dorp
logisch dat er in Kerkstraat en Sint-Benedictusstraat die uitgeven op Mortsel -dorp, veel verkeer is. Zijn belangrijke verbindingswegen naar Mechelsesteenweg (E19), LIersesteenweg (Lier - Antwerpen) en Krijgsbaan (E313 - E34). Hoe geraak je als bewoner anders weg. Is ook veiliger om via Kerkstraat, Liersteenweg te kruisen naar containerpark, Colruyt, Politie) i.p.v. nu een veel gevaarlijker traject te moeten afleggen. Je moet is met je auto over die verkeersremmers rijden ... Hebben jullie rekening gehouden met de toekomst. De werf verdwijnt en wordt vervangen door een woonerf. Daar gaan ook burger wonen, die het woonerf moeten verlaten/in rijden via Sint-Benedictusstraat. Dus wordt deze straat extra belast, bovenop jullie ingreep van de proefopstelling. Je moet op sommige momenten van de dag is proberen om de Sint-Benedictusstraat te verlaten via het stadsplein. Auto's die via Christus Koninglaan komen hebben voorrang. Als je links moet afslaan (richting Antwerpen), is er één plaats voorzien. Eigenlijk is het een rij om - links (Antwerpen) - rechtdoor (Krijgsbaan) - rechts (Lier) te rijden. Voor ons is de toestand zoals ze was het beste.
Paul V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Eenrichtingsverkeer Kerkstraat geen goed idee
Er gaat nu heel veel verkeer via de Sint-benedictustraat, Jacob van Arteveldestraat en Hof ter Linden om in de Kerkstraat of Liersesteenweg te geraken. Het meeste verkeer rijdt ook zeer snel, omdat hier geen drempels zijn. Ook is Hof ter Linden zeer smal, omdat hier vaak veel auto's geparkeerd staan. Eigenlijk zou van Hof ter Linden een eenrichtingsstraat gemaakt moeten worden.
Esther N.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Kruispunt Sint-Benedictusstraat x Molenstraat
Er is vooral goed gelobbyd vanuit de Kerkstraat, het helpt als er een schepen zit mee te tellen om toch maar overtuigd te raken dat de 'Kerkstraat het drukst bereden stukje straat in Europa is'. In de Kerkstraat zal iedereen wel overtuigd zijn van de nieuwe opstelling: de straat is zo goed als 1-richtingsverkeer geworden met alstublieft 5 (!) Berlijnse kussens & wegversmallingen en een maximum snelheid van 30 km/u. Binnenkort installeren ze nog een checkpoint Charlie aan de lichten en niemand komt er nog in. Een oplossing voor het drukste, gevaarlijkste kruispunt in de hele buurt, met name dat van de Sint-Benedictusstraat en de Molenstraat is dit echter absoluut niet. Er wordt namelijk niets aan gedaan, integendeel al het verkeer richting Lier wordt nu langs dat kruispunt geleid zonder dat er ook maar 1 vertragende ingreep is gebeurd! Al in de eerste dagen kan ik u laten weten dat er komende van de kerk stevig de Sint-Benedictusstraat wordt ingeracet. Hadden ze in de Sint-Benedictusstraat ook maar een schepen die eens op tafel zou kunnen slaan. Want met een verkeer in beide richtingen, een maximumsnelheid van 50 km/u & 2 wegversmallingen helemaal aan het eind van de straat, heeft die straat het merkelijk slechter getroffen. Net zoals de Molenstraat. Mijn suggesties: - onmiddellijk zone 30 maken van Molenstraat en Sint-Benedictusstraat - onmiddellijk 2 Berlijnse kussens & versmallingen verslepen van de Kerkstraat naar het kruispunt Sint-Benedictusstraat x Molenstraat
Jerom G.
0 1
lees meer
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 207 bijdragen