Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram
Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram

Suggesties fase 1

Jullie evalueerden massaal de eerste proefopstelling. Ontdek de ingediende suggesties hieronder. De suggesties werden allemaal bekeken en leidden tot een nieuwe proefopstelling.

207
73

Deze meningen werden reeds ingediend

Willekeurig Populair Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 207 bijdragen

Suggesties fase 1

Leefbaarder voor de inwoners van Mortsel Dorp
Ik woon al meer dan dertig jaar in de Pasteelsstraat. Dit is nu het eerste dat ik hoor van sluipverkeer. Oké er is wel veel meer verkeer dan vroeger, maar toch. Dit is overdreven. Ik kom vanuit de Molenstraat, rij rond de kerk en sla zo rechts af na de parking en ik ben thuis. Nu zou ik helemaal langs de Sint Beneditusstraat moeten rijden vervolgens de Steenweg en dan zo ofwel door de Kerkstraat, stukje Borsbeeksebinnenweg,Pastoor Michielsensstraat en dan ben ik thuis. Of wel nog verder langs de Steenweg door tot aan de Carrefour en daarover dan de straat in. Van omrijden gesproken, en dan heb ik het nog niet over de uitlaatgassen. Kan men de enkelrichting van de Kerkstraat niet beginnen net na de afslag naar de Borsbeeksebinnenweg. Op deze manier worden de bewoners van de Pastoor Michielsensstraat, Borsbeeksebinnenweg en de Pasteelstraat tenminste niet gegijzeld. Rond de kerk wil men een fietsstraat maken en de blokken wegnemen. Dat laatste lijkt mij nu niet zo een goed idee. Op deze manier is de straat breder en kunnen de fietsers voorbijgestoken worden. Ik weet dit mag niet in een fietsstraat, maar niet iedereen gaat zich daar aan houden. Zoals de regeling nu is, is dit praktisch een fietsstraat. Wanneer er fietsers voor je rijden, ben je verplicht er achter te rijden, nu met de blokken is de straat te smal om voorbij te steken. Wordt er eigenlijk wel rekening gehouden met de bewoners zelf. We krijgen dit gewoon voorgeschoteld, zonder voorafgaand overleg.
Viviane V.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Aanpassen druk verkeer Sint-Benedictusstraat
Het aftakken van het verkeer naar de Sint-Benedictusstraat is onhoudbaar. Het is drukker dan ooit. Auto's remmen voor de nieuwe verkeersblokken om daarna weer hard op te trekken. Bottleneck vooraan in de straat. Suggestie 1: plaats deftige hoge verkeersdrempels, haal de snelheid naar 30 km per uur. Eventueel met camera's zoals in Hove. Suggestie 2: heb de moed om het systeem van Edegem uit te voeren. Sluit de wijk af tussen 7.30 en 9 uur. En tussen 15 en 18 uur. Al wie er wel moet zijn geef je een doorgangspas. Denk ook goed na over de toekomst. De Sint-Benedictusstraat krijgt er een hele nieuwbouwwijk bij. Op termijn is deze situatie sowieso nefast. Geen lapmiddeltjes dus, maar meteen goed beleid.
Charlotte D.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Enkelrichting opheffen en hindernissen vervangen
Lepelstraat, verbodsbod vervangen door verkeerslicht met manuele bediening Fietspad aanleggen van Leplestraat via parking naar Borsbeeksebinnenweg; zo moet je niet tweemaal de Kerkstraat oversteken Hindernissen vernauwen het blikveld van de chauffeur; vervang deze door een intelligente camera met nummerplaatherkenning. Hindernissen maken het rijden zeer oncomfortabel; chauffeurs die zich wel aan de regels houden worden hier zeer mee verveeld. Is Kerkstraat geen verbindingsweg die aansluit op de Drabstraat? De oorzaak van het sluipverkeer wordt niet aangepakt; het probleem wordt verlegd Is er een globaal plan voor heel Mortsel waar dit deel van uitmaakt? Zijn er mobiliteitcijfers bekend; in mijn ervaring is de Kerkstraat een rustige straat. Vanuit sociaal en ecologisch oogpunt zijn er toch bedenkingen bij dit plan.
Jan G.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Felle verbetering
De knip met de Kerkstraat zorgt voor veel minder sluipverkeer en dus een rustiger verkeersbeeld in de Kerkstraat. Positief! Ook de fietsstraat rond de kerk is een verbetering. Dus ik pleit om de proefsituatie te behouden en nog veel meer straten in Mortsel enkelrichting te maken. Het ontmoedigt autoverkeer dat er niet moet zijn. Uiteraard zou het ook helpen als er minder file op de hoofdbanen zou staan, waardoor minder nood ontstaat om een snellere weg via kleinere banen te nemen…
Hilde V.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

veiligheid voor de fietsers
als je de parking van de auto's verplaatst naar de rand rond de kerk dan kan er een fietspad gemaakt worden op de plaats van de parking nu heb nooit begrepen dat er geen fietspad gemaakt werd bij de vorige regeling, 2 scholen!!! ik begrijp ook niet waarom de lepelstraat enkelrichting gemaakt werd, als wij van de kerk komen om naar huis te rijden naar de drabstraat moeten wij helemaal omrijden, dit is verloren moeite en benzineverbruik
Marleen B.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

75% geslaagd
Het project is in mijn mening geslaagd, al is dat niet op alle vlakken. De snelheidskussens en de wegversmallingen zijn goed om de snelheid van het verkeer regelen. Ook de nieuwe fietsituatie rond de kerk is naar mijn mening een vooruitgang omdat de (voordien) gevaarlijke fietsers nu ook geleid worden rond de kerk en het voor de wagens duidelijker is dat er ook fietsers gebruik maken van de baan. Het enkelrichting stuk in de kerkstraat was dan eerder niet geslaagd voor mij. De kussens en blokken op de weg remmen het verkeer voldoende af. Doordat het niet mogelijk is om in die richting de kerkstraat in te rijden moeten buurtbewoners zoals mezelf omrijden via ofwel de buurt van de 11 julistraat (waar kinderen soms op straat spelen) ofwel het stadsplein waar het vaak al druk genoeg is om naar de Carrefour of de Colruyt te gaan wat de best bereikbare supermarkten zijn in de buurt.
Joppe D.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Niet de juiste ingreep
Ik ben zeer blij dat het bestuur eindelijk een actie onderneemt om de snelheden in de buurt te remmen. Echter vind ik de situering van de betonblokken op het kruispunt Sint- Benedictusstraat/ Vestinglaan heel slecht gepositioneerd. De bestuurders die van de kerk komen nemen altijd de voorrang van rechts af. Er is in dit kruispunt al een asverschuiving als snelheidsremmende maatregel. Door de betonblokken in de asverschuiving te plaatsen wordt eigenlijk de baan rechtgetrokken waardoor de bestuurders komende van de kerk nog sneller rijden en niet terug naar rechts gaan om voorrang te verlenen aan auto’s komende uit de Vestinglaan. Soms leidt dit tot hallucinante taferelen. Ik denk dat verhoogplateaus zoals in de Meermine (met steilere helling) een beter effect zullen hebben.
Valentina B.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Nog veel werk aan de winkel…
Er is in de Van Dijckstraat nog meer verkeer dan voordien wat het voor de fietsers, tussen de Bremveldlaan en de Mayerlei, nog gevaarlijker maakt. Daar zijn net heel veel jonge fietsers die dagelijks naar school fietsen.
Annick V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Terug naar het oude, bekende vaarvan we weten dat het werkt
Maak de richting ongedaan, het zorgt voor extra verkeersdruk in de omliggende straten tot aan de statielei, mortselveldelaan, molenstraat, sint benedictusstraat, christuskoninglaanb bremveldlaan, mayerlei. In vele straten is er ook overlast omdat de doorrijtijd sterk verlengt is. Als ik nu naar de Colruyt ga is mijn reistijd bijna verdubbeld, deze spendeer ik in de woonwijkrond de kerk. Veel, zo niet al de alternatieve wegen zijn expres al "auto-onvriendelijk" gemaakt, alsook de proviciewegen en deze zijn geen alternatief want die zitten reeds lang vol. Zoals veel mensen hier in de buurt worden wij afgesneden in rijrichting Lier en militaire baan en kunnen deze alleen bereiken door via de woonwijk te rijden. De oplossing voor het "probleem" (waar ik niet van overtuigd ben) zorgt nu voor meer verkeersdrukte in de gehele wijk. Mensen vermijden al reeds jaren Mortsel, nu ontlopen de Mortselaar ook Mortsel om elders te kunnen gaan winkelen. Indien dit de oplossing is stel ik voor om ook de Molenstraat, de sint benedictusstraat, Morselseveldlaan en de Van dijckstraat deels eenrichting te maken, die hebben nu meer overlast. En die betonblokken in onze wijk mogen ook weg, die zijn ronduit gevaarlijk en bezorgen alleen voor frustratie en last, ze dragen zeker niet bij tot de veiligheid en zijn al verschillende malen terug op hun plaats moeten gezet worden door de gemeente.. Zorg dat het verkeer op de provincie/doorganswegen weer vlot gaat en deze problemen zijn ook opgelost!
Erik D.
0 2
lees meer

Suggesties fase 1

Naar een verkeersveilig Mortsel-dorp
De proefopstelling zorgt voor een betere spreiding van het verkeer in Mortsel-dorp hetgeen de veiligheid voor voetgangers en fietsers al een beetje doet toenemen. Eindelijk is er actie ondernomen. Dikke pluim voor deze eerste stap. Er is echter nog steeds teveel sluipverkeer in deze wijk. Het weren van sluipverkeer zou zorgen voor rustige en veilige woon- en leefstraten (alle straten in de wijk).
Anonymous 👤.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Een stap in de goede richting
Het enkel richting maken heeft alvast een deel van het sluipverkeer terug gedrongen. Ook de blokken zorgen ervoor dat men zich iets beter aan de zone 30 houd.
Stijn J.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Eenrichtingsstraat Jacob van Artevelde
Er is momenteel héél veel sluipverkeer door de Jacob van Arteveldestraat omdat de lichten aan het stadsplein lange files vormen in de Sint Benedictusstraat. Eenrichtingsverkeer in de richting van de Sint-Benedictusstraat aub. Minder auto's door de straat en een pak veiliger voor de kleine kleuters die hier naar school gaan.
Veerle V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Straten knippen

Straten knippen heeft geen zin, je verlegt de problemen. Flessenhals einde Sint Benedictusstraat tesamen wel rond punt + christus koninglaan, floralaan.

Leen V.A.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Benut kruispunten ten volle !
Er zijn maar een paar plaatsen om de Liersesteenweg over te steken. Ik begrijp niet dat volwaardige kruispunten niet meer ten volle benut worden. Mensen rond leiden, die dan naast de tram de afsla-strook moeten nemen om de Liersesteenweg over te kunnen steken. Onveilig, wat de tram betreft en geen vlotte doorstroom. Vreemd waarom volwaardige straten en volwaardige kruispunten op deze maniet niet meer ten volle benut worden.
Heidi K.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Ik nodig jullie uit om tussen 07:00 en 20:00 Mortsel door te rijden met de auto.
Morstel-dorp... In de Kerkstraat is er een gigantisch voet- en fietspad dat geen deel uitmaakt van de rijbaan. Waarom moeten de auto's hier boeten? Het gaat hier trouwens niet enkel over de proefopstelling Mortsel-dorp, maar ook over de situatie aan Fort 5: zelfde grap. Fietpad volledig los van de baan en toch moeten de auto's weer boeten. Hoe halen jullie het in jullie hoofd om twee belangrijke alternatieven zo af te sluiten en alles langs één trechter te laten rijden met de uitvlucht dat dit voor de veiligheid is van de fietsers? Ik heb ondertussen al via-via gehoord dat dit te maken heeft met enkele politiekers die toevallig in die zones wonen. Zij beslissen hier zo maar over? Schandalig. Ik rij regelmatig van Mortsel richting Hoboken/Berchem en ik kan u vertellen dat het een ramp is. Elke dag erger en erger. Wanneer gaat er ook eens iets NUTTIG gebeuren aan het knelpunt Mechelsesteenweg-Statielei? Een simpel voorbeeld: waarom staat dat verkeerslicht van de Statielei niet aan de KRUISING van dit knelpunt maar 100m vroeger? Dit zorgt voor 100m auto's die het rode verkeerslicht al voorbij zijn en zo (omdat ze van rechts komen) voorrang blijven hebben op al het ander verkeer uit Mechelsesteenweg én Edegemsestraat en zo dus heel het kruispunt vast blijft staan. Mortsel wordt elke dag frustrerender en uw bewoners zijn het kotsbeu. Zolang ze in de plaats de tweewielers niet eens gaan aanpakken mogen jullie doen wat jullie willen. 80% zijn gekken op twee wielen.
Mortsel B.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Trekt op niks, PESTGEDRAG
Telkens wij van de kanten van Edegem komen draaien wij rond de kerk om zo de Kerkstraat in te rijden. Vervolgens steken wij de Liersesteenweg over de Drabstraat in om zo verder naar huis te rijden in de Cantecroylaan. Nu moeten we aan het “groen appeltje” links afdraaien om zo in de lange rij te gaan aanschuiven aan het marktplein om naar huis te rijden ( wel leuk voor de mensen die daar wonen,…al die draaiende motors. Ik noem het stukje Kerkstraat éénrichting maken PUUR PESTGEDRAG.
Patrick T.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Maak de proefopstelling definitief maar haal vooral het sluipverkeer uit Mortsel-Dorp
Ik sta volledig achter de proefopstelling. De Kerkstraat blijft een drukke straat, maar is toch véél leefbaarder geworden door de beperkte "knip" enerzijds en de snelheidsremmende maatregelen anderzijds (kussens en blokken). Het veiligheidsgevoel is toch wel verhoogd. Hét grote probleem blijft het sluipverkeer in onze wijk. Enkel dan zullen er geen onwenselijke effecten optreden voor andere straten, zoals vaak wordt aangeduid in de reacties. Dus een drastische oplossing om sluipverkeer (vanuit alle windstreken) uit de wijk te halen is echt nodig. De niet-handhaving van de snelheden in de wijk blijft ook een probleem dat zou moeten worden aangepakt. Ik hoop dat het stadsbestuur de moed heeft om doortastende maatregelen te nemen in het belang van alle inwoners van Mortsel-Dorp (en Mortsel als geheel uiteraard ook).
Bernard H.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Goed bezig! nu nog meer groen
Als inwoner van de Kerstraat voelen wij heel goed het verschil. Minder auto's en ze rijden ook veel rustiger waardoor wij het gevoel hebben terug in een woonstraat te wonen en niet meer in een zeer drukke 'autostraat'. Voor ons is het 1richtingsverkeer in het klein stukje Kerkstraat en goede oplossing. Het was even wennen in het begin maar je bent het snel gewoon. Ik vermoed dat dit meer verkeer geeft in de Sint Benedictusstraat maar zou graag weten of dit 'te' veel is. Rond de kerk blijft het een moeilijke en onduidelijke situatie, je voelt je hier als fietser niet altijd veilig omdat je nog steeds auto's en andere weggebruikers moet kruisen. Onderzoeken of je van zowel St Benedictus straat en Kerkstraat een volledige fietsstraat maakt lijkt mij een interessante oefening. Als de nieuwe opstelling blijft zou door een nieuwe aanleg er meer groen in de straten kn komen, bv verbreden van plantvlakken ter plaatse van de wegversmallingen...
Elsebie H.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Gevaarlijke omleiding aan kruispunt komende van A’pen richting Drabstraat
Graag aanpassing van verkeerslichten aan dat kruispunt. Zeer gevaarlijk door trams. Ik heb steeds deze kruising gemeden maar door wijziging ben ik genoodzaakt toch langs daar te rijden mits de Kerkstraat niet meer toegankelijk is. Vele verkeerslichten zijn aangepast uitgezonderd dat van Drabstraat met Liersesteenweg. Heb al 2x bijna een incident gehad door tram (die voorrang heeft)
Martien L.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

nog meer problemen
ik vrees dat de problemen worden verplaatst naar andere wijken
Renee K.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Bewoners en bezoiekers Rubensstraat/wouwstraat/Van Dijckstraat draaien extra rondjes
Knip afschaffen en parkingmuur verwijderen fietsers linksom de kerk en auto's rechtsom; wie verzint zoiets onveiligs? Bravo voor fietsstraat rond de kerk, maar aub geen overkill
Jeannine V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Ik vind het geen goede opstelling

Door de omleiding moet het verkeer nu lang aanschuiven en zijn er verkeersopstoppingen.

De snelheidsremmende matten waar je over moet rijden, zorgen voor een schok in de auto, laat staan wat er met je gebeurt als je als patiënt in een ziekenwagen ligt en hierover rijdt.

Voor de fietsers is het gevaarlijk omdat de automobilisten niet weten of ze rechtdoor gaan rijden aan het fietspad in de Molenstraat, of de baan dwarsen. De rode markering geeft hen bovendien het gevoel dat ze altijd maar voorrang hebben. 

Suggestie: kunnen er borden geplaatst worden zodat de fietsers eventjes moeten stoppen en afstappen. Zo houden ze ook rekening met automobilsten. Auto's zullen dan wel stoppen als ze zien dat er fietsen staan.

Er zou een regeling moeten komen voor het verkeer uit de Maalderijstraat. Dat verkeer heeft voorrang, maar geen enkele auto in de Molenstraat stopt. 

 

Gaston.vanhove@proximus.be
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Het proberen waard

Ik vind het het proberen waard, want de toestand zoals deze nu is, is niet meer houdbaar. Ik ben benieuwd naar de evolutie. 

Christel Brouwers
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Verschuiving van het probleem
Het komt er dus eigenlijk op neer dat Mortsel Dorp quasi in een getto verandert? De enige nog enigszins logische toegangsweg tot de Liersesteenweg blijft dan de St. Benedictusstraat, en die wordt dan nog eens voorzien van versmallingen. Het zal leuk worden voor de bewoners daar, de file die zich dan gaat vormen. Verder stel ik me de vraag wat er gaat gebeuren met al het verkeer dat naar Opnieuw & co. moet. Al die wagens gaan vanaf de Liersesteenweg rechtsaf slaan óver het fietspad naar de Borsbeeksebinnenweg. De zichtbaarheid is daar wegens geparkeerde wagens zo goed als nihil. Ik houd mijn hart als vast voor de ongevallen met fietsers die daar gaan gebeuren.
Lieve N.
0 1
lees meer
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 207 bijdragen