Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram
Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram

Suggesties fase 1

Jullie evalueerden massaal de eerste proefopstelling. Ontdek de ingediende suggesties hieronder. De suggesties werden allemaal bekeken en leidden tot een nieuwe proefopstelling.

207
73

Deze meningen werden reeds ingediend

Willekeurig Populair Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 207 bijdragen

Suggesties fase 1

Minder snelheidsduivels, meer rust
De opstelling met de betonblokken maakt dat snelheidsduivels wel moeten vertragen. Dit geeft een immens verschil in autogeraas over de drempels die te laag zijn en weinig mensen doen afremmen. Door het kort stukje enkelrichting is de Kerkstraat ook niet meer de sluipweg die door veel verkeer komende van de Mechelse steenweg richting Drabstraat of Boechout wordt gebruikt. De leefbaarheid wordt zo aanzienlijk vergroot.
Roel D.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Witte lijn fietspad laten aansluiten aan beton kolommen
Er is een witte lijn in de bocht geschilderd als afbakening van het fietspad. In het midden van dit fietspad staan betonblokken. Het doel of de functie van deze witte lijn is echter onduidelijk. Duidt de witte lijn de veilige zone voor fietsers aan? Er staan kinderen tussen de betonpalen en de witte lijn in de bocht om over te steken naar school of de kerkstraat. Zone arceren zou misschien een beetje helpen, beter lijn herschilderen juist naast de betonkolommen? Huidige layout geeft zwakke weggebruiker vals gevoel van veiligheid.
Filip U.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

grote omweg voor 20m afgesloten stukje
Graag terug zoals vroeger. We wonen in de Pastoor Michielsensstraat en kunnen niet meer vlot naar onze straat. Veel bochten-werk naar de Kerkstraat vanuit Mortsel -Dorp om dan onze thuis te bereiken.
Hilde V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Conflicten vermijd je door elkaar ruimte te geven
De straten veiliger maken voor iedereen doe je volgens mij door iedereen zijn duidelijk afgebakende plaats te geven. Ongevallen en frustraties in het verkeer zijn het gevolg van onverwachte en plotse manoevers. De huidige proefopstelling zorgt jammer genoeg voor veel meer verrassende situaties wat de veiligheid in het gedrang brengt in plaats van verbeterd. Verschillende van de eufimistisch genoemde wegversmallingen staan zo maar in het midden van het fietspad! Dit gecombineerd dat deze betonnen blokken onvoldoende zichtbaar zijn gaat er voor zorgen dat fietsers plots moeten uitwijken in het pad van wagens in beide richtingen. Zeker in de komende donkere maanden. Haal aub die blokken zo snel mogelijk weg! De fietsstrook rond de kerk is op zich een goed idee maar ligt jammer genoeg aan de verkeerde kant van de rijbaan. Door de binnencirkel te gebruiken moeten fietsers 2x het andere verkeer kruisen. Een fietspand aan de gebruikelijke - en dus door iedereen verwachtte - kant te leggen zou dit vermeden worden. Dan is er nog de veel te ruime bocht die automobilisten komende van Dorpstraat/Van Dijckstraat verplicht om richting Kerkstraat te rijden waar ze dan niet door mogen. Het is toch logisch dat hoe moeilijker men een situatie maakt hoe minder mensen ze zullen respecteren? Maak een opstelling die logisch en gemakkelijk is. Eén die de natuurlijke stroom van het verkeer volgt en mensen zullen dat zonder moeite accepteren en volgen.
Bram M.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Wat is het nut van dat stukje enkelrichtingstraat als het niet wordt afgedwongen?
Ik passeer meerdere malen per dag te voet aan het nieuw stukje enkelrichtingstraat in de kerkstraat. Tijdens elke wandeling met de hond zie je meerdere auto’s het verkeersbord negeren. Deze ochtend om 8.30 uur dus tijdens een druk schoolmoment waren er op een minuut tijd 6 auto’s die er gewoon door gingen in de verkeerde richting. Ik vraag mij wel af waarom dit wordt getest als er geen controle op is. Heeft het dan zin om een proefopstelling te doen?
Sven D.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Verkeersremmers Mortselveldenlaan x Tommeltlaan weghalen
Haal de verkeersremmers weg. Heeft niet meteen betrekking tot Mortsel dorp (rond de kerk) maar de V’s die bedoeld worden zijn ook zichtbaar op de kaart. Het uitkomen van de Tommeltlaan was al moeilijk, quasi niemand verleende daar voorrang. Sinds het versmald is de situatie nog gevaarlijker geworden. De weg is daar tevens al smaller, waarom werden deze blokken er nog extra bij gezet? Tevens staan de verkeersborden m.b.t. wie voorrang heeft veel te laat en zijn ze niet zichtbaar (achter ongesnoeide bomen, achter andere borden, veel te hoog). In een fietsstraat zou men voor zich moeten kijken en geen 3-4 m hoog langs de baan. De situatie die is voorgeschreven wordt op die wijze niet bereikt. Het tegenovergestelde is tevens wat werkelijk gebeurt en maakt het voor de bewoners niet veiliger noch gemakkelijker. Concreet: - extra versmalling Tommeltlaan x Mortselveldenlaan weg - borden vroeger en goed zichtbaar maken
Joachim C.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Niet bestuift maar verschuift!
De proefopstelling zorgt voor meer sluipverkeer in de van arteveldestraat, hof ter linden, elf-julistraat, .. Dit is onveiliger voor alle ouderen en jongeren die hier school gaan, naar de scouts of het rusthuis. En in deze straten is geen fietspad. Nog nooit zoveel snel verkeer gezien als vandaag. Bovendien staat het vol met auto's tot op elke hoek van de straten. Maak deze straten dan ook enkelrichting. Van alle maatregelen (bewonerskaart, enkelrichtingstraten, ...) hebben enkel de bewoners het meeste nadeel.
Ben O.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Onnodig omrijden
Als je vanuit de Van Dijckstraat komt, moet je nu onnodig omrijden. Alle begrip voor een fietsstraat rond de kerk, maar de fietsers nemen nog altijd te graag het voetpad als fietspad. Fietsers die in de verkeerde richting rijden rond de kerk houden geen rekening met de voorrangregels en werpen zich bijna letterlijk voor de wielen van een auto als ze van links komen.
Valérie V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

7000! auto's per dag in de molenstraat
Nog geen stap vooruit qua verkeersveiligheid in Mortsel-Dorp. s lid van het oudercomité van basisschool De Tandem én als buurtbewoner, ben ik - en vele andere ouders - erg bezorgd over de verkeersveiligheid in Mortsel-Dorp, met name voor fietsers. Wij vragen al jaren om hier werk van te maken, en er is nog steeds niets gebeurd. Er is veel autoverkeer en er zijn heel veel conflictpunten (kruisingen van auto en fiets), telkens erg onleesbaar zowel voor fietsers als voor automobilisten. Voor (vaak jonge) fietsers is het onduidelijk hoe ze zich hier moeten gedragen en waar ze op moeten letten. Automobilisten (via de Molenstraat alleen al ca. 7000 per dag met pieken van 700 per uur!) moeten zeer oplettend zijn om alles te zien. Vroeg of laat loopt dit fout. De proefopstelling zorgt voor iets minder auto's in de Kerkstraat (waar al een veilig fietspad lag), maar lost verder niets op. De conflictpunten zijn niet verminderd, wel integendeel: bij het tegenrichting fietsen rond de kerk is geen enkele kruising deftig geregeld. Het enkelrichting maken van de Kerkstraat zorgt dat het autoverkeer nog meer vóór de schoolpoort passeert. De fietsstraat lost niet echt iets op. Er is een oplossing nodig op korte termijn, zonder dralen: - zorgen voor minder conflictpunten (zorgen dat er minder moet gekruist worden) - duidelijk leesbaar aanleggen van de kruispunten en straten - beperken/vermijden van het doorgaand autoverkeer zodat de kans op conflicten verkleint. Intussen: gemachtigde opzich
Ellen V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Suggestie
Jammer dat nog veel automobilisten de fietsstraat niet respecteren en gewoon voorbij steken. Ze steken zelfs auto's voorbij die wel achter de fietsers blijven, wat het erg gevaarlijk maakt voor weggebruikers uit de tegenovergestelde richting. Ook de vele ruzies tussen fietsers en automobilisten in de Van Dijckstraat tonen aan hoe dit voor ergernis zorgt. Wat mij betreft mag dit beter gecontroleerd worden en mogen overtreders vaker geverbaliseerd worden. Het stukje tussen de Kerkstraat en de Lepelstraat mag terug twee-richting worden. Uiteindelijk komt de verkeersdruk nu in andere straten terecht en dat voor een kort stukje. Helemaal rondrijden naar Opnieuw en Co of de Drabstraat is voor mensen uit de buurt niet fijn.
J. V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Maak de proefopstelling definitief maar haal vooral het sluipverkeer uit Mortsel-Dorp
Ik sta volledig achter de proefopstelling. De Kerkstraat blijft een drukke straat, maar is toch véél leefbaarder geworden door de beperkte "knip" enerzijds en de snelheidsremmende maatregelen anderzijds (kussens en blokken). Het veiligheidsgevoel is toch wel verhoogd. Hét grote probleem blijft het sluipverkeer in onze wijk. Enkel dan zullen er geen onwenselijke effecten optreden voor andere straten, zoals vaak wordt aangeduid in de reacties. Dus een drastische oplossing om sluipverkeer (vanuit alle windstreken) uit de wijk te halen is echt nodig. De niet-handhaving van de snelheden in de wijk blijft ook een probleem dat zou moeten worden aangepakt. Ik hoop dat het stadsbestuur de moed heeft om doortastende maatregelen te nemen in het belang van alle inwoners van Mortsel-Dorp (en Mortsel als geheel uiteraard ook).
Bernard H.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Jammer dat de lokale winkeliers nooit op de hoogte zijn gebracht
Wij als winkeliers zijn nooit niet op de hoogte gebracht van deze proefopstelling. Is Mortsel dan niet bezig met hun plaatselijke winkels? De fietsstrook rond de kerk top idee. Misschien kleine paaltjes plaatsen tussen de auto’s en fietsers. De afsluiting van de Kerkstraat is ronduit dom. En zeker voor de 30M. Dan het volgende. De parking op het lepelhof dit is een regelrechte schande! Dit kunnen wij als plaatselijke winkeliers niet mee lachen eerlijk gezegd. Het wordt nog maar eens moeilijker voor klanten om hun auto kwijt te graken. Als een klant geen plaats heeft om te parkeren zijn we deze kwijt. Beste Mortsel. Hoe kunnen we Mortsel aantrekkelijker maken om meer volk naar Mortsel te trekken? En niet om deze mensen weg te jagen. De parking zou toegankelijk moeten blijven langst beide kanten. De versmalling in de St-Benedictusstraat daar zie ik het nut niet van in. Wel moet er iets gebeuren op het kruispunt St-Benedictusstraat en Molenstraat.
Maxime V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Leefbaarder voor de inwoners van Mortsel Dorp
Ik woon al meer dan dertig jaar in de Pasteelsstraat. Dit is nu het eerste dat ik hoor van sluipverkeer. Oké er is wel veel meer verkeer dan vroeger, maar toch. Dit is overdreven. Ik kom vanuit de Molenstraat, rij rond de kerk en sla zo rechts af na de parking en ik ben thuis. Nu zou ik helemaal langs de Sint Beneditusstraat moeten rijden vervolgens de Steenweg en dan zo ofwel door de Kerkstraat, stukje Borsbeeksebinnenweg,Pastoor Michielsensstraat en dan ben ik thuis. Of wel nog verder langs de Steenweg door tot aan de Carrefour en daarover dan de straat in. Van omrijden gesproken, en dan heb ik het nog niet over de uitlaatgassen. Kan men de enkelrichting van de Kerkstraat niet beginnen net na de afslag naar de Borsbeeksebinnenweg. Op deze manier worden de bewoners van de Pastoor Michielsensstraat, Borsbeeksebinnenweg en de Pasteelstraat tenminste niet gegijzeld. Rond de kerk wil men een fietsstraat maken en de blokken wegnemen. Dat laatste lijkt mij nu niet zo een goed idee. Op deze manier is de straat breder en kunnen de fietsers voorbijgestoken worden. Ik weet dit mag niet in een fietsstraat, maar niet iedereen gaat zich daar aan houden. Zoals de regeling nu is, is dit praktisch een fietsstraat. Wanneer er fietsers voor je rijden, ben je verplicht er achter te rijden, nu met de blokken is de straat te smal om voorbij te steken. Wordt er eigenlijk wel rekening gehouden met de bewoners zelf. We krijgen dit gewoon voorgeschoteld, zonder voorafgaand overleg.
Viviane V.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Knip Kerkstraat
Ik ben het eens met een groot deel van de ingrepen. Alleen stel ik mij de vraag of de knip in de Kerkstraat nuttig is. Ook zou ik graag hebben dat de blokken, die achter en naast de kerk stonden, terug geplaatst worden: maakt de weg smaller en auto's hebben minder de neiging om voorbij te steken.
Elisabeth F.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Overbelasting Christus Koninglaan en St Benedictusstraat
Door deze kleine ingreep is de druk op het stadsplein en de straten die erop uitkomen nog vergroot. Dagelijkse files in de Christus Koninglaan en St Benedictusstraat. Vanuit de Mortselveldelaan kan je niet meer linksaf slaan naar het stadsplein door file. Verkeer gaat richting Mortsel dorp en zoekt andere sluipwegen.
Vicky V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Geen veilig fietsverkeer
Zelfs met de verandering van de nieuwe opstelling, blijf ik het een gevaarlijk verkeersknooppunt vinden. Heel het rond punt rond de kerk, blijft gevaarlijk fietsen voor mijn kinderen. Auto's hebben vaak niet door van welke kant je komt. Aan fietsen de kopman, vind ik de situatie het gevaarlijkst. Ik ben er zelf al bijna aangereden. Ik weet zelf niet goed welke suggestie ik kan geven, maar ik zou het wel fijn vinden als ik mijn kinderen geruster door het verkeer kan begeleiden.
Sofie G.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Aanpassen aub
Sluipverkeer wordt alleen omgeleid naar andere omliggende straten en de kleuterschool. Het probleem wordt alleen verlegd. Voor de fietsers is het ook niet veel verbeterd lijkt mij. Een wegversmalling waarbij een kant voorrang heeft lijkt mij verkeerstremmend en ontraderend. Hierdoor zullen sommigen die het als sluipweg gebruiken misschien al vermijden. De personen die echt in de buurt kunnen dan wel via korte weg ter plaatse komen ipv via de markt te moeten omrijden en 15 min. aan te schuiven aan het licht wel hun doel bereiken op een normaal tijdsduur.
Roland B.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Fietsweer parking ziekenhuis naar sint benedictus kerk
Zou het niet mogelijk zijn om een fietsweg aan te leggen tussen de parking van het ziekenhuis (kant covid testcenter) en de sintbendictus kerk. Via de tuin van de vroegere pastorie bijvoorbeeld? Dan kunnen fietser veiliger richting kerk. Eventueel het eerste stuk tussen fietsostrade en parking fietspad verbreden (is momenteel al naast ziekenhuis) . Dan creëer je minder kruisende fietsverkeer. En ontlast je oversteek naar Christus koninglaan.
Bart V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Mortsel-dorp hoe langer hoe meer naar de vaantjes...
De aanpassingen rond de kerk maken het - ook voor de fietser - pas gevaarlijker. Eigenlijk hebben we rond de kerk een soort van natuurlijk rond punt. Gebruik dat dan ook en laat dus ALLE verkeer in één richting rond de kerk rijden. Het zou daardoor al zeker eenvoudiger worden op de hoek aan Hoeve Liekens. De nieuwe fietsstrook in de Kerkstraat waar vroeger de blokken stonden is geen oplossing, en voor fietsers die in de Dorpstraat tegen de richting in mogen rijden is het wel echt gevaarlijk. De knip in de Kerkstraat over zo'n futiele afstand brengt alles in de war en leidt dikwijls tot nutteloos extra verkeer. Het plaatsen van de blokken middenin de parking aan het kerkhof noem ik echt cynisch. Er is in het dorp al niet veel parkeerplaats, en hierdoor is het nog erger geworden. Het meest jammer vind ik het gevoel dat door alle veranderingen de veiligheid, zeker ook voor de fietser, er helemaal niet op verbeterd is, en dat was misschien toch wel de bedoeling ... Naar mijn mening moet het huiswerk echt helemaal opnieuw gedaan worden!
Jef V.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Bewoners en bezoiekers Rubensstraat/wouwstraat/Van Dijckstraat draaien extra rondjes
Knip afschaffen en parkingmuur verwijderen fietsers linksom de kerk en auto's rechtsom; wie verzint zoiets onveiligs? Bravo voor fietsstraat rond de kerk, maar aub geen overkill
Jeannine V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Duidelijke oversteekplaats
Situatie: We komen uit de Kerkstraat en willen met de fiets oversteken om links van de kerk richting Rubensstraat te rijden. Bij het oversteken naar het fietspad links naast de kerk is het al meermaals gebeurd dat auto's die uit de Kerkstraat komen meteen rechts afslaan zonder te kijken. Fietsers kunnen niet veilig oversteken. De lijnen om over te steken zijn ook niet duidelijk. Gelieve een zichtbare oversteekplaats te voorzien.
Indra D.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

te beperkte aanpassingen
Het plan lijkt potentieel te hebben, al moeten er enkele ruimere aanpassingen gebeuren om een verschuiving vh probleem te vermijden 1) Jammer dat de Kapenbergstraat geen uitnodiging kreeg voor de infoavond 2) Probleem gaat zich verleggen : neem Vestinglaan, Van Arteveldestraat, 11julistraat mee onder handen. Leg daar ook "berlijnse kussens" of verkeersdrempels, dit zijn nu rustige straten, weer ineens het verkeer daar ook, anders moeten er binnen enkele maanden toch aanpassingen komen 3) afscheiding tussen de "tegen de richting fietsende fietsers" aan het Lepelhof en het doorgaand verkeer, Auto's blijven niet achter fietsers als ze er toch voorbij kunnen! 4) blokken op de parking!!! 5) aanpassingen Van Dijckstraat : borden zijn niet meer conform de nieuwe wetgeving! + extra wegmarkeringen/grondschilderingen fietsstraat 6) fietszone vergroten: Kruispunt aan het Groen Appeltje er mee in steken 7) aanpassing aan de grote bloembak in de Rubensstraat (aan huisnr. 27) er is daar geen overzicht voor kleine fietsertjes (ev. andere begroeiing) Desnoods ook enkelrichting maken 8) regels afdwingen --> systematisch verbaliseren 9) conflictvrije afsla-mogelijkheid aan het Kruispunt op de Liersesteenweg aan Pizza Talia 10) Kretenburgstraat enkelrichting! 11) Mayerlei : paaltjes tussen fietspad en rijweg, nu rijden de auto's gewoon over het fietspad Ps : bravo voor de mensen op de info avond. De hele avond luisteren naar gezaag en geklaag van misnoegde mensen en toch rustig blijven
Ann C.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Probleem verschoven naar St Benedictusstraat / Christus Koninglaan / Stadsplein
De enkelrichting in Kerkstraat leidt tot een verschuiving van het probleem naar Christus Koninglaan, St Benedictusstraat en Stadsplein. Tijdens het spitsuur komt alles daar vast te zitten; tot zelfs een volledige blokkering van Floralaan/Stadsplein. Maak van deze hele wijk een zone 30 én fietsstraten. Extra toezicht tijdens schooluren Tandem om deze regels te handhaven. Een alternatieve, radicale visie: maak van fietstunnel onder Stadsplein een eenrichtings autotunnel en ontlast het Stadsplein volledig om zo tot een leefbaarder plein te komen en het verkeersprobleem in Mortsel Dorp structureel aan te pakken.
Donnie M.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

75% geslaagd
Het project is in mijn mening geslaagd, al is dat niet op alle vlakken. De snelheidskussens en de wegversmallingen zijn goed om de snelheid van het verkeer regelen. Ook de nieuwe fietsituatie rond de kerk is naar mijn mening een vooruitgang omdat de (voordien) gevaarlijke fietsers nu ook geleid worden rond de kerk en het voor de wagens duidelijker is dat er ook fietsers gebruik maken van de baan. Het enkelrichting stuk in de kerkstraat was dan eerder niet geslaagd voor mij. De kussens en blokken op de weg remmen het verkeer voldoende af. Doordat het niet mogelijk is om in die richting de kerkstraat in te rijden moeten buurtbewoners zoals mezelf omrijden via ofwel de buurt van de 11 julistraat (waar kinderen soms op straat spelen) ofwel het stadsplein waar het vaak al druk genoeg is om naar de Carrefour of de Colruyt te gaan wat de best bereikbare supermarkten zijn in de buurt.
Joppe D.
0 1
lees meer
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 207 bijdragen