Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram
Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram

Suggesties fase 1

Jullie evalueerden massaal de eerste proefopstelling. Ontdek de ingediende suggesties hieronder. De suggesties werden allemaal bekeken en leidden tot een nieuwe proefopstelling.

207
73

Deze meningen werden reeds ingediend

Willekeurig Populair Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 207 bijdragen

Suggesties fase 1

Geen veilig fietsverkeer
Zelfs met de verandering van de nieuwe opstelling, blijf ik het een gevaarlijk verkeersknooppunt vinden. Heel het rond punt rond de kerk, blijft gevaarlijk fietsen voor mijn kinderen. Auto's hebben vaak niet door van welke kant je komt. Aan fietsen de kopman, vind ik de situatie het gevaarlijkst. Ik ben er zelf al bijna aangereden. Ik weet zelf niet goed welke suggestie ik kan geven, maar ik zou het wel fijn vinden als ik mijn kinderen geruster door het verkeer kan begeleiden.
Sofie G.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Enkele bedenkingen
Iedereen heeft ideeën vanuit de eigen situatie. Graag deel ik mijn persoonlijke ervaring: De kerkstraat is voor mij de meest veilige en efficiënte weg om de Drabstraat te bereiken (waar ik dagelijks moet zijn). De aanpassingen in mortsel dorp brengen echter teweeg dat ik, komende vanuit de molenstraat, dien om te rijden via de sint-benedictusstraat en de liersesteenweg. Lang aanschuiven om de sint-benedictusstraat in te rijden. Bijna dagelijks zie ik ook verkeersonveilige situaties ontstaan door bestuurders die vanop de liersesteenweg (komende van mortsel centrum) de Drabstraat inrijden. Bijna-aanrijdingen met de tram/bus zijn geen uitzondering, evenals geërgerde chauffeurs die hun weg richting lier niet kunnen vervolgen. Een verlengde afslagstrook (als dit mogelijk is met de beschikbare ruimte) en een groene pijl voor links afslaand verkeer (in beide richtingen) lijken me een veiliger alternatief. Dit kruispunt zou allicht beter ook conflictvrij gemaakt worden om de veiligheid van de zwakke weggebruiker te garanderen. Daarnaast stel ik me de vraag wat de feiten zijn die verantwoorden dat de kerkstraat over een kleine afstand enkelrichting (en dus geknipt) wordt? Ik heb zelf, zowel als bestuurder als fietser, nooit het idee gehad dat het tweerichtingsverkeer daar een oorzaak was van onveilige situaties. Als deze situatie gehandhaafd wordt, is controle van de enkelrichting gewenst; deze wordt geregeld genegeerd. De snelheidslimieten en fietsstraten zijn alvast top.
Sarah B.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Eenrichtingsverkeer Kerkstraat geen goed idee
Er gaat nu heel veel verkeer via de Sint-benedictustraat, Jacob van Arteveldestraat en Hof ter Linden om in de Kerkstraat of Liersesteenweg te geraken. Het meeste verkeer rijdt ook zeer snel, omdat hier geen drempels zijn. Ook is Hof ter Linden zeer smal, omdat hier vaak veel auto's geparkeerd staan. Eigenlijk zou van Hof ter Linden een eenrichtingsstraat gemaakt moeten worden.
Esther N.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Overbelasting Christus Koninglaan en St Benedictusstraat
Door deze kleine ingreep is de druk op het stadsplein en de straten die erop uitkomen nog vergroot. Dagelijkse files in de Christus Koninglaan en St Benedictusstraat. Vanuit de Mortselveldelaan kan je niet meer linksaf slaan naar het stadsplein door file. Verkeer gaat richting Mortsel dorp en zoekt andere sluipwegen.
Vicky V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Suggestie
Jammer dat nog veel automobilisten de fietsstraat niet respecteren en gewoon voorbij steken. Ze steken zelfs auto's voorbij die wel achter de fietsers blijven, wat het erg gevaarlijk maakt voor weggebruikers uit de tegenovergestelde richting. Ook de vele ruzies tussen fietsers en automobilisten in de Van Dijckstraat tonen aan hoe dit voor ergernis zorgt. Wat mij betreft mag dit beter gecontroleerd worden en mogen overtreders vaker geverbaliseerd worden. Het stukje tussen de Kerkstraat en de Lepelstraat mag terug twee-richting worden. Uiteindelijk komt de verkeersdruk nu in andere straten terecht en dat voor een kort stukje. Helemaal rondrijden naar Opnieuw en Co of de Drabstraat is voor mensen uit de buurt niet fijn.
J. V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Wat met het gevaarlijke fietskruispunt Molenstraat - St Benedictusstraat?
Als frequente fietser en toekomstige moeder ben ik zeer tevreden dat stad Mortsel aandacht tracht te schenken aan de verkeersveiligheid. Ik woon al 26 jaar in Mortsel en al die tijd is een vd gevaarlijkste fietspunten het kruispunt Molenstraat en St Benedictustraat. Auto´s komen langs alle kanten, niet duidelijk wie voorrang heeft en als fietser moet je gewoon moedig genoeg zijn om je ertussen te wringen. Een aanpassing hier (bv met duidelijke fietssuggestiestroken) zou veel meer veiligheid geven dan enkelrichting in de Kerkstraat (waar je al veilig apart fietst). Nu gaat er enkel extra verkeer komen in de St Bendictusstraat en lijkt me dat het gevaarlijkste punt extra gevaarlijk wordt. Tevens maak ik me zorgen om de oversteekplaats naar de tunnel aan het marktplein.
Elena V.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Het haaalt globaal gezien weinig uit, misschien op een lokaal pijnpunt wél
Na enkele maanden met deze proefopstelling meegewerkt te hebben, tegenwerken zat er niet in trouwens, lijken me de volgende conclusies evident: 1) Het gebied rond St.Benedictuskerk mag gerust fietsstraat blijven, hoe dit verhaal ook uitdraait. 2) Komende uit de Molenstraat richting Liersesteenweg/Drabstraat, draai je nu de St.Benedictusstraat in naar links, daar krijg je van rechts te maken met het verkeer dat uit de Kerkstraat geweerd wordt. Dus aan een school (Maria-Theresia/Tandem) wordt er meer verkeer gecreëerd 3) richting Liersesteenweg wordt er volop sluipverkeer gecreëerd via de Vestinglaan, eventueel ook ElfJulistraat en Hollandse Tuin. 4) Het verkeer dat anders rond de kerk ging, langs de Kerkstraat en zo naar Drabstraat begeleid door de verkeerslichten, moet nu aan het kruispunt Liersesteenweg/Drabstraat een vervelende bocht naar links maken, opletten voor tram/bus en uiteindelijk wordt daar file gecreëerd. Mijn besluit: geen probleem met de fietsstraattoestand maar stop met dit project. Het verkeersinfarct van Mortsel wordt er enkel door versterkt. Tellingen? Met statistieken kan bewezen worden dat morgenvroeg de zon niet op komt en de Aarde plat is.
Edouard D.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Een grote omweg voor bewoners uit de rubensstraat en omgeving
De knip die u maakte kost ons heel veel energie en fileleed, op momenten dat we dan toch eens de wagen nemen naar bv Opnieuw en co of andere Mortselse winkels. In onze ogen lijkt de knip zinloos, maar we leven natuurlijk niet alleen. Ik ga er vanuit dat er andere oplossingen zijn om sluipverkeer te weren. Deze knip "straft" ook vooral buurtbewoners.
Steven T.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Probleem verleggen naar andere straat
tijdens de spits is er nu reeds opstopping in de Sint Benedictusstraat om de Steenweg op te rijden. Ik vrees dat door deze maatregel het “stilstaand “ autoverkeer daar gigantisch gaat worden.
Els A.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Van Dijckstraat en Sint-Benedictusstr betalen het gelag
Door deze knip in de Kerkstraat is de verkeerstoename voor de Van Dijckstraat en Sint-Benedictusstraat zéér hoog. Ik woon zelf in de Fredericusstraat en het verkeer is hier en in de Van Dijckstraat enorm toegenomen. Veel mensen gebruikt nu deze weg om naar de Drabstraat te rijden Dit is geen logische beslissing want de oversteek van de Kerkstraat naar de Drabstraat is de meest efficiënte en snelste manier, waarbij de Liersesteenweg niet extra belast wordt, en de auto's zo snel mogelijk uit Mortsel Dorp en omgeving weg zijn. Nu gebruikt iedereen de omliggende straten waardoor er veel meer auto's moeten gaan aanschuiven op de Lierstesteenweg, louter om de Drabstraat in te rijden, waar dit voorheen totaal niet nodig was. De kerkstraat en Lepelstraat zullen hierdoor wel rustiger zijn geworden.. ten koste van alle omliggende straten. Kan het aub terug mogelijk gemaakt worden om de kerkstraat in te rijden met het oog op over te steken naar de Drabstraat, maar bijvoorbeeld verbieden dat nog links- of rechtsaf kan geslaan worden.
Stijn V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Het kan anders
Mortsel Dorp knip Kerkstraat
Jan D.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Doorgaand verkeer
Een prima begin om Mortsel dorp verkeersarmer te maken en veiliger voor de fiets, doch: Er is nog steeds een grote verkeersstroom van de Militaire Baan over de Drabstraat, Kerkstraat naar de Mechelsesteenweg. Dit doorgaand verkeer hoort niet thuis in het dorp. Tweede punt: de ronde blokken op de fietsstrook in de Van Dijckstraat zijn gevaarlijk. De auto's rijden je zelfs voorbij als je naast de blokken bent met de fiets. Ik zag een tegenover rijdende fietser bijna omver gereden worden. Blokken horen volgens mij niet thuis op een fietsstrook. Fietsers mogen niet fungeren als verkeersremmers.
Maria B.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

meer verwarring en onduidelijkheid
Nog geen stap vooruit qua verkeersveiligheid in Mortsel-Dorp. Als buurtbewoner, ben ik - en vele andere ouders - erg bezorgd over de verkeersveiligheid in Mortsel-Dorp, met name voor fietsers. Wij vragen al jaren om hier werk van te maken, en er is nog steeds niets gebeurd. Er is veel autoverkeer en er zijn heel veel conflictpunten (kruisingen van auto en fiets), telkens erg onleesbaar zowel voor fietsers als voor automobilisten. Voor (vaak jonge, mijn kinderen van 8 en 5 jaar)) fietsers is het onduidelijk hoe ze zich hier moeten gedragen en waar ze op moeten letten. Automobilisten (via de Molenstraat alleen al ca. 7000 per dag met pieken van 700 per uur!) moeten zeer oplettend zijn om alles te zien. Vroeg of laat loopt dit fout. De proefopstelling zorgt voor iets minder auto's in de Kerkstraat (waar al een veilig fietspad lag), maar lost verder niets op. De conflictpunten zijn niet verminderd, wel integendeel: bij het tegenrichting fietsen rond de kerk is geen enkele kruising deftig geregeld. Het enkelrichting maken van de Kerkstraat zorgt dat het autoverkeer nog meer vóór de schoolpoort passeert. De fietsstraat lost niet echt iets op. Er is een oplossing nodig op korte termijn, zonder dralen: - zorgen voor minder conflictpunten (zorgen dat er minder moet gekruist worden) - duidelijk leesbaar aanleggen van de kruispunten en straten - beperken/vermijden van het doorgaand autoverkeer (cfr aan Olve Edegem) Intussen: gemachtigde opzich30 km/u (ove
Winni D.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Waarom enkel focus op de Kerkstraat/Mortsel Dorp?
Het enkelrichting maken van een verbindingsweg (Kerkstraat) jaagt het verkeer zoals verwacht naar andere straten, in het bijzonder naar straten van een lagere categorie. Pak dit probleem aub structureel aan, zodat alle woonwijken gevrijwaard worden van sluipverkeer. Wanneer volgt een eerste evaluatie? Welke concrete ingrepen worden gepland indien het verkeer zich, zoals verwacht en al aangetoond, verplaatst naar andere straten? Waarom sommige plekken wel aanpakken en andere niet?
Alexis C.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Hallo,
Het verkeersprobleem Mortsel dorp (en ook andere) is niet los te koppelen van het doorstroomprobleem Gemeenteplein, Statielei, Antwerpsestraat tot aan de krijgsbaan. Maw het aantal voertuigen dat Mortsel wil doorkruisen op specifieke momenten, zijnde 's ochtends en 's avonds. Zolang er geen vlottere doorstroom of verbod gemaakt wordt zullen bestuurders steeds een andere/makkelijkere weg zoeken. Dikwijls zijn dat wegen die niet voorzien zijn op die vorm van verkeer. Zo ook Mortsel dorp. Om dan een echte oplossing te bieden moet je eerst de doorstroom van de grote ader verbeteren (dat kan maar dat idee hou ik nog voor mezelf, of op uitnodiging). Daarnaast kan je dan werken aan specifieke woonkernen zoals Mortsel dorp waar het meest resultaat geboekt kan worden met het uitwerken van lussen. Het is duidelijk dat op de piekmomenten 90% van het verkeer rond de sint benedicuskerk geen plaatselijk verkeer is maar wel doorsteekverkeer. Dat maakt het onveilig voor voor schoolgaande kinderen en fietsers die ik niet bij het doorsteekverkeer reken. De combinatie van een grote hoeveelheid voertuigen maakt het gevaarlijker en complexer. Deze moeten we zoveel mogelijk gescheiden houden. Concreet: Dorpstraat en laatste gedeelte van de Kerkstraat dat aansluit met de Sint benedictusstraat (dus het stukje rond de kerk) alleen toegankelijk maken voor fietsers en voetgangers. Zo krijg je eenrichtingverkeer vanaf frituur benedictus naar Wouwstraat. Lees verder in volgende mail.........aub
Liebert D.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Much ado about nothing
Het verkeersinfarct van Mortsel, voor of na deze tijdelijke (??) maatregel, is niet meer op te lossen. Het is historisch gegroeid tot wat het nu is. Fietsstraat rond St.Benedictuskerk komt niets te laat maar al de rest is nonsens, het is geen oplossing, wel een verschuiving van problemen. Er zijn gewoon teveel auto’s op de weg en plaatselijke maatregelen lossen dit niet op ... enkele locale privé-belangen niet te na gesproken gaat dit plaatselijk niet gesteund worden. Er gaat een nieuwe sluipweg-cultuur komen langs Hollandse tuin, nu een rustige buurt, en gelijkaardigen. Onze bejaarden in het OCMW woonzorgcentrum daar zullen er van weten. Wegversmallinen en Berlijnse kussens ... even advocaat van de duivel, vanwege doorlopend afremmen en optrekken meer fijn stof en hogere CO2-uitstoot. De bewoners mogen hun stofmaskers nu reeds boven halen ... Kortom, de fietsstraat rondom St.Benedictuskerk is een goede zaak, al de rest uit het voorstel is een maat voor niets en dient waarschijnlijk persoonlijke belangen. Verkeer vertragen? Zet gewoon een batterij flitspalen en geen enkele chauffeur durft nog té snel te gaan.
Edouard D.
0 2
lees meer

Suggesties fase 1

Minder sluipverkeer, veiliger voor de kinderen
Behouden van de proefopstelling. We merken duidelijk minder sluipverkeer waardoor het veiliger is voor onze eigen kinderen (het in- en uitstappen met kinderen in de kerkstraat, het oversteken aan de school, enz.). Voor deze proefopstelling zijn mijn kinderen reeds 2x bijna aangereden tijdens het in-en uitstappen in de auto tijdens de enige Winter dat wij hier woonden. Wij zagen ons hier niet blijven wonen met jonge kinderen bij de toenmalige Situatie. Nu zie ik een evenredige verdeling tussen het autoverkeer in de Sint Benedictusstraat en de Kerkstraat tegenover voordien een duidelijk zwaartepunt in de Kerkstraat. Ook de fietsstraat rond de Sint benedictusstraat wordt positief bevonden. Het afdraaien van de Kerkstraat richting wouwstraat en het oversteken van de kinderen naar de school (tandem) kan nu veiliger. Ik kan het behouden van deze proefopstelling alleen maar toejuichen en zal zeker tegenverzoek aantekenen indien dit opnieuw ongedaan wordt gemaakt. Door de nieuwe Situatie die ontstaan is door de proefopstelling, zien wij ons hier wel blijven wonen als jong gezin met Kleine kindjes. Hopelijk kan dit een beweegreden zijn om de situatie te behouden zodat Mortsel jonge gezinnen blijft aantrekken.
Stefanie W.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Duidelijke oversteekplaats
Situatie: We komen uit de Kerkstraat en willen met de fiets oversteken om links van de kerk richting Rubensstraat te rijden. Bij het oversteken naar het fietspad links naast de kerk is het al meermaals gebeurd dat auto's die uit de Kerkstraat komen meteen rechts afslaan zonder te kijken. Fietsers kunnen niet veilig oversteken. De lijnen om over te steken zijn ook niet duidelijk. Gelieve een zichtbare oversteekplaats te voorzien.
Indra D.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Het was het proberen waard maar ...
... helaas. Er mag dan dan een klein beetje minder verkeer zijn maar de genomen maatregelen remmen de snelheid van de auto's amper af. Integendeel, indien geen tegenligger wordt de Kerkstraat nog steeds gezien als een 70 km/uur straat en tussen de verhogingen/paaltjes door wordt er zelfs door velen nog even flink gas bij gegeven. Een werkende flitspaal kan de stad hier heel wat centen opleveren en de bewoners (de laatste jaren veel jonge gezinnen met kleine kinderen) minder gevaarlijke situaties.
Natascha B.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Straten knippen

Straten knippen heeft geen zin, je verlegt de problemen. Flessenhals einde Sint Benedictusstraat tesamen wel rond punt + christus koninglaan, floralaan.

Leen V.A.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Tevreden maar meer kan nog
Voor ons is de overlast van het verkeer minder en geeft het een veiliger gevoel. Ikzelf ga niet zoveel met de auto en als ik met de auto ben vind ik het niet erg om max 2 minuten te moeten omrijden langs de liersesteenweg. Echter vrees ik er wel voor dat er meer verkeer is langs het pleintje voor de scouts komt en dat is wel gevaarlijk voor de spelende kinderen. Ook het kruispunt van de molenlei en de sint benedictusstraat baard mij zorgen. Voor de fietsers die van de kerk komen en naar de tandem moeten is het helemaal niet duidelijk hoe dit op een veilige manier kan. Mij lijkt het nodig dat er een grotere studie komt om nog op meer punten te kijken hoe een veilig en rustig mortsel dorp kan bekomen worden. Dus de kerkstraat zoals ze nu tijdens de opstelling is mag behouden worden en bij voorkeur worden de blokken vervangen door mooie groene stukken. De fietsstraat rond de kerk vind ik super. Er mag op meer punten bekeken worden hoe een veilig en rustig mortsel dorp kan bekomen worden.
Sara D.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Waarom niet deeltijds
Het verkeer naar de St. Benedictusstraat enz sturen maakt het kruispunt Molenstraat en St. Benedictusstraat nog veel gevaarlijker. Met de fiets vanuit de kerk naar de St. Benedictusstraat of Molenstraat en ook terug is echt gevaarlijk. Voorrang van rechts enz enz Kunnen jullie niet iets ondernemen zoals in de Rombout Keldermansstraat aan het OLVE college in Edegem. Tijdens bepaalde uren: verbod en geflitst worden; maar ook: Geen school = doorrijden kan; ook dus tijdens de weekends en de schoolvakanties -------------------- Fietsstraat = niet voorbij steken. Heel prettig als er een fietser voor u expres traag rijdt. Het idee op zich, OK, zoals het stukje Rubenstraat vanaf de Van Dijckstraat naar de kerk, maar ik zie niet in waarom een deel van de Van Dijckstraat , breed genoeg om tegen 30 km per uur veilig voorbij te steken, ook deels fietsstraat geworden is.
Guido V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Proefopstelling Mortsel-dorp
logisch dat er in Kerkstraat en Sint-Benedictusstraat die uitgeven op Mortsel -dorp, veel verkeer is. Zijn belangrijke verbindingswegen naar Mechelsesteenweg (E19), LIersesteenweg (Lier - Antwerpen) en Krijgsbaan (E313 - E34). Hoe geraak je als bewoner anders weg. Is ook veiliger om via Kerkstraat, Liersteenweg te kruisen naar containerpark, Colruyt, Politie) i.p.v. nu een veel gevaarlijker traject te moeten afleggen. Je moet is met je auto over die verkeersremmers rijden ... Hebben jullie rekening gehouden met de toekomst. De werf verdwijnt en wordt vervangen door een woonerf. Daar gaan ook burger wonen, die het woonerf moeten verlaten/in rijden via Sint-Benedictusstraat. Dus wordt deze straat extra belast, bovenop jullie ingreep van de proefopstelling. Je moet op sommige momenten van de dag is proberen om de Sint-Benedictusstraat te verlaten via het stadsplein. Auto's die via Christus Koninglaan komen hebben voorrang. Als je links moet afslaan (richting Antwerpen), is er één plaats voorzien. Eigenlijk is het een rij om - links (Antwerpen) - rechtdoor (Krijgsbaan) - rechts (Lier) te rijden. Voor ons is de toestand zoals ze was het beste.
Paul V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Enkelrichting Kerkstraat zorgt voor nodeloze files aan stadsplein
Sinds de Kerkstraat enkelrichting geworden is staan we vaak belachelijk lang aan te schuiven in de Christus Koninglaan om de Liersesteenweg over te geraken. Heel wat verkeer komt nu langst daar en langst de Sint Benedictusstraat. Aangezien je aan het marktplein ook voorrang moet verlenen en rekening moeten houden met de passerende fietsers, geef je je voorrang ook meteen af aan het verkeer dat van de Sint Benedictusstraat komt en blijf je gewoon eindeloos stilstaan en aanschuiven. Kortom, deze absurde situatie geeft heel wat hinder en files in andere straten! De fietsstrook rond de kerk vind ik duidelijk en goed.
Ingrid R.
0 0
lees meer
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 207 bijdragen