Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram
Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram

Suggesties fase 1

Jullie evalueerden massaal de eerste proefopstelling. Ontdek de ingediende suggesties hieronder. De suggesties werden allemaal bekeken en leidden tot een nieuwe proefopstelling.

207
73

Deze meningen werden reeds ingediend

Willekeurig Populair Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 207 bijdragen

Suggesties fase 1

Grote onvoldoende
Nog steeds zeer onveilig om met kinderen te fietsen. Auto's blijven voorbij steken, auto's stoppen aan de kerk om kinderen af te zetten en blokkeren zo de weg, auto's uit de Kerkstraat stoppen op het zebrapad ipv ervoor, fietspad van de Kerkstraat komt zeer onduidelijk en gevaarlijk ineens de rijbaan op, auto's die van de parking aan de Kerkstraat komen blokkeren de kinderen die oversteken aan het zebrapad, enz... Graag veel meer veiligheid rond de school!
Greet M.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Hallo,
Het verkeersprobleem Mortsel dorp (en ook andere) is niet los te koppelen van het doorstroomprobleem Gemeenteplein, Statielei, Antwerpsestraat tot aan de krijgsbaan. Maw het aantal voertuigen dat Mortsel wil doorkruisen op specifieke momenten, zijnde 's ochtends en 's avonds. Zolang er geen vlottere doorstroom of verbod gemaakt wordt zullen bestuurders steeds een andere/makkelijkere weg zoeken. Dikwijls zijn dat wegen die niet voorzien zijn op die vorm van verkeer. Zo ook Mortsel dorp. Om dan een echte oplossing te bieden moet je eerst de doorstroom van de grote ader verbeteren (dat kan maar dat idee hou ik nog voor mezelf, of op uitnodiging). Daarnaast kan je dan werken aan specifieke woonkernen zoals Mortsel dorp waar het meest resultaat geboekt kan worden met het uitwerken van lussen. Het is duidelijk dat op de piekmomenten 90% van het verkeer rond de sint benedicuskerk geen plaatselijk verkeer is maar wel doorsteekverkeer. Dat maakt het onveilig voor voor schoolgaande kinderen en fietsers die ik niet bij het doorsteekverkeer reken. De combinatie van een grote hoeveelheid voertuigen maakt het gevaarlijker en complexer. Deze moeten we zoveel mogelijk gescheiden houden. Concreet: Dorpstraat en laatste gedeelte van de Kerkstraat dat aansluit met de Sint benedictusstraat (dus het stukje rond de kerk) alleen toegankelijk maken voor fietsers en voetgangers. Zo krijg je eenrichtingverkeer vanaf frituur benedictus naar Wouwstraat. Lees verder in volgende mail.........aub
Liebert D.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

wegversmallingsblokken Mortselveldenlaan / 2-richtingsverkeer fietsers kerk Mortsel
T-kruispunt Tommeltlaan naar de Mortselveldelaan: plaatsing van blokken aan de rechterzijde van de Mortselveldenlaan rijrichting naar Mechelsestwg. Dit zorgt ervoor dat je bij het uitrijden van de Tommeltlaan en het naar links de Mortselveldenlaan inrijden, je verplicht bent de bocht af te snijden en in het midden of links op de rijbaan te rijden = gevaarlijk!! De snelheid van het verkeer moet afgeremd worden, echter weet niet of deze blokken de oplossing zijn. Vraag me eerder af of de blokken, versmallingen, verhogingen niet eerder voor overlast zorgen voor de bewoners van de straten in kwestie. Het telkens afremmen, dan terug meer gas geven zorgt voor geluidshinder/overlast/extra uitstoot (zeker bij kamionetten, aanhangwagens, ...). Hetzelfde geldt voor het versmallen van de rijbaan aan de ingang van een straat, dit zorgt voor "stoppen/vertrekken effect" dat meer hinder geeft dan een traag doorgaand verkeer. In de Mortselveldenlaan hangt al zeer lang (paar jaar) een snelheidsmeter. Ik ga ervan uit dat het aantal keer "overdreven snelheid" geregistreerd wordt echter in al die tijd is er nooit een vaststelling/beboeting van de snelheidsovertreders geweest. Dit is geen signaal voor hardleerse snelrijders die de snelheidsmeter dan telkens maar gewoon negeren. Als fietser vind ik het veiliger rond de kerk te rijden (bv Benedictusstr., links Dorpstr. en links naar Kerkstr. richting steenweg) ipv 2-richting-fietsverkeer in korte stuk Kerkstr. aan kerk toe te laten.
Lydia S.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Probleem verschoven naar St Benedictusstraat / Christus Koninglaan / Stadsplein
De enkelrichting in Kerkstraat leidt tot een verschuiving van het probleem naar Christus Koninglaan, St Benedictusstraat en Stadsplein. Tijdens het spitsuur komt alles daar vast te zitten; tot zelfs een volledige blokkering van Floralaan/Stadsplein. Maak van deze hele wijk een zone 30 én fietsstraten. Extra toezicht tijdens schooluren Tandem om deze regels te handhaven. Een alternatieve, radicale visie: maak van fietstunnel onder Stadsplein een eenrichtings autotunnel en ontlast het Stadsplein volledig om zo tot een leefbaarder plein te komen en het verkeersprobleem in Mortsel Dorp structureel aan te pakken.
Donnie M.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Eénrichtingsverkeer in Kerkstraat is het verleggen van sluipverkeer met weinig impact op veiligheid
Door het aanpassen naar éénrichting in de Kerkstraat zal er meer sluipverkeer in de omliggende WOONwijken zijn. Hetzij langs mayerlei, van Dijckstraat of elf-julistraat, straten niet voorzien op verhoogde trafiek. Het nut van deze aanpassing is niet helemaal duidelijk… wie van de kerk naar de Liersesteenweg wil kan via de elf-julistraat nog steeds naar de Kerkstraat
Michael V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Eenrichtingsstraat Jacob van Artevelde
Er is momenteel héél veel sluipverkeer door de Jacob van Arteveldestraat omdat de lichten aan het stadsplein lange files vormen in de Sint Benedictusstraat. Eenrichtingsverkeer in de richting van de Sint-Benedictusstraat aub. Minder auto's door de straat en een pak veiliger voor de kleine kleuters die hier naar school gaan.
Veerle V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

veiligheid

totaal idiote plannen. verslechtering van de huidige toestand. Maak alsjeblieft veilige straten!

Herman E.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Niet de juiste ingreep
Ik ben zeer blij dat het bestuur eindelijk een actie onderneemt om de snelheden in de buurt te remmen. Echter vind ik de situering van de betonblokken op het kruispunt Sint- Benedictusstraat/ Vestinglaan heel slecht gepositioneerd. De bestuurders die van de kerk komen nemen altijd de voorrang van rechts af. Er is in dit kruispunt al een asverschuiving als snelheidsremmende maatregel. Door de betonblokken in de asverschuiving te plaatsen wordt eigenlijk de baan rechtgetrokken waardoor de bestuurders komende van de kerk nog sneller rijden en niet terug naar rechts gaan om voorrang te verlenen aan auto’s komende uit de Vestinglaan. Soms leidt dit tot hallucinante taferelen. Ik denk dat verhoogplateaus zoals in de Meermine (met steilere helling) een beter effect zullen hebben.
Valentina B.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Ik nodig jullie uit om tussen 07:00 en 20:00 Mortsel door te rijden met de auto.
Morstel-dorp... In de Kerkstraat is er een gigantisch voet- en fietspad dat geen deel uitmaakt van de rijbaan. Waarom moeten de auto's hier boeten? Het gaat hier trouwens niet enkel over de proefopstelling Mortsel-dorp, maar ook over de situatie aan Fort 5: zelfde grap. Fietpad volledig los van de baan en toch moeten de auto's weer boeten. Hoe halen jullie het in jullie hoofd om twee belangrijke alternatieven zo af te sluiten en alles langs één trechter te laten rijden met de uitvlucht dat dit voor de veiligheid is van de fietsers? Ik heb ondertussen al via-via gehoord dat dit te maken heeft met enkele politiekers die toevallig in die zones wonen. Zij beslissen hier zo maar over? Schandalig. Ik rij regelmatig van Mortsel richting Hoboken/Berchem en ik kan u vertellen dat het een ramp is. Elke dag erger en erger. Wanneer gaat er ook eens iets NUTTIG gebeuren aan het knelpunt Mechelsesteenweg-Statielei? Een simpel voorbeeld: waarom staat dat verkeerslicht van de Statielei niet aan de KRUISING van dit knelpunt maar 100m vroeger? Dit zorgt voor 100m auto's die het rode verkeerslicht al voorbij zijn en zo (omdat ze van rechts komen) voorrang blijven hebben op al het ander verkeer uit Mechelsesteenweg én Edegemsestraat en zo dus heel het kruispunt vast blijft staan. Mortsel wordt elke dag frustrerender en uw bewoners zijn het kotsbeu. Zolang ze in de plaats de tweewielers niet eens gaan aanpakken mogen jullie doen wat jullie willen. 80% zijn gekken op twee wielen.
Mortsel B.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Groen Kerkplein?
Rubensstraat enkel richting maken, enkel rijden naar kerk. Wouwstraat enkel richting maken , enkel rijden van sint benedictusstraat naar de kerk en in de wouwstraat. Voor fietsers hetzelfde. groen plein met enkel fietsverkeer en voetgangers. Oversteekplaats voor voetgangers en fietsers met knipperlicht hoogte ingang tandem, achter de kerk. DWZ dat je geen bakfietsen en andere zwakke fietsers meer in de tegenovergestelde richting van het rijverkeer meer hebt in de Wouwstraat (wat levensgevaarlijk is) en geen sluipverkeer meer vanuit Hove die door de Rubensstraat vlammen tegen 30/40 per uur. Deze straat zal dan terug een echt woonerf worden.
Stephanie R.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Mortsel veilig niet chaotisch
1)Maak van AL de straten rond de kerk (Kerkstraat, St Benedictus straat Molenstraat, Christus Koninglaan Wouwstraat ,J van artevelden...) een fietsstraat met telkens een duidelijk bord waar vermeld staat wat dit inhoud 2)parkeren rond de kerk enkel voor een maximum van 30min.En dit tussen 7h en 17h. 3) doe regelmatig mobiele flitscontroles in deze straten Kerkstraat enkel richting maar andersom...Nu blijft het verkeer van de steenweg komen....🙈
Anne C. van Wit gele kruis Mortsel
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Het kan anders
Mortsel Dorp knip Kerkstraat
Jan D.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Benieuwd naar effect op de Molenstraat
Ik begrijp dat het een proefopstelling is die zal geëvalueerd worden. Dat kan alleen maar aangemoedigd worden. Ik ben wel heel benieuwd naar het effect op de Molenstraat (waar ik woon). Momenteel raast het verkeer daardoor. Aan de Maalderijstraat is er gewoon GEEN oversteekplaats. Oversteken is daar op eigen risico van leven en dood. Ik ben echt heel serieus. Het lijkt mij echt geen moeite om daar een zebrapad te schilderen…
Flore A.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Straatvinken - resultaten van de tellingen van 2022 en de voorgaande jaren vergelijken?
Beste, Ook dit jaar deden we mee met Straatvinken. We telden net zoals de voorgaande jaren in de Sint-Benedictusstraat en in de Vestinglaan. Het lijkt me interessant om de telling van 2022 te vergelijken met die van de voorgaande jaren.
Greet C.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Verkeerde opstelling
Ik ben van mening dat het verkeersonveilige stuk van Mortsel-dorp niet in de Kerkstraat ligt, met een apart fietspad en voetpad. Het probleem is toch voornamelijk op het kruispunt Sint-benedictusstraat met de Molenstraat. Zeer druk en gevaarlijk om af te slaan. Fietsers kennen de voorrangregels niet en de voertuigen staan er overal rond het kruispunt dubbel geparkeerd. Met de Kerkstraat enkel richting te maken komt al het verkeer nu door de wijk tussen Kerkstraat en sint-benedictusstraat. Die wijk is niet gemaakt om zoveel verkeer (met snelle gefrustreerde chauffeurs) te verwerken. Het is wriemelen inde smalle straten met de massaal foutief geparkeerde wagens en bijgevolg extra onveilig voor een scouts, school en rusthuis. Is er iemand tijdens de drukste momenten hier al eens komen kijken en rondwandelen? Het kan toch echt niet de bedoeling zijn dat je verkeersdrukte in een straat voorop stelt ten aanzien van de zwakke weggebruikers en schoolomgevingen in een hele wijk.
Ben O.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Ongewenst effect van verkeersremmers

Waarom komen er verkeersremmers (versmallingen)aan de kant van de zijstraten? In de andere richting kunnen ze veel sneller rijden. Waarom worden deze niet afgeremd? Het resultaat gaat zijn dat er veel meer verkeer door de Sint-Benedictusstraat zal rijden. 

Kris Otte
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Onzin
Daarnet, donderdag 5 mei 10.15u, wéér even file in de Kerkstraat en zelfs uitrit Borsbeeksebinnenweg en ik vermoed dus ook rond de kerk en verder de Benedictusstraat en kruispunt Molenstraat. Gebeurt tegenwoordig regelmatig. Vòòr de proefopstelling gebeurde dat quasi nooit. Ook de overlast in omliggende straten is toegenomen, hoor ik bewoners vertellen. In de Kerkstraat zorgt het NIET voor minder verkeer, het lijkt soms wel in tegendeel, doordat de auto's worden opgestropt aan de versmallingen. Het overgrote deel van het sluipverkeer in de Kerkstraat, komt en kwam van richting Drabstraat. Bestuurders vanuit de Krijgsbaan die een sluipweg via de Drabstraat en mortsel-Dorp nemen naar de Mechelsesteenweg. De enkel richting verandert daar uiteraard niks aan, heeft totaal geen voordeel voor de Kerkstraat, zorgt enkel voor wrevel bij de mensen die in de kerkstraat en Borsbeeksebinnenweg e.d. moeten zijn en verplicht een hele toer om moeten rijden. Zorgt dus ook voor overlast in alle omliggende straten. Vooral Benedictusstraat en Molenstraat. Maar ook Jacob Van Arteveldestraat, Elf Julistraat, Hof Ter Linden, Rubenstraat, Van Dijckstraat, enz krijgen meer sluipverkeer te slikken. De fietsstraat rond de Kerk is positief, had al veel langer mogen gebeuren! Ook de Jacob Van Arteveldestraat mag van mij fietsstraat worden, want wat ik dààr soms zie gebeuren rond schooltijd...
Els S.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Blokjes zorgen voor respecteren fietsstraat.
De blokjes in de Van Dijckstraat zorgen ervoor dat de fietsstraat gerespecteerd wordt enerzijds, de blokjes die aan de kerk verdwenen zijn, geeft een mooiere aanblik anderzijds. Maar de blokjes op zich zijn geen mooie aanblik. Een duurzaam en esthetisch alternatief is wenselijk op de plaatsen (Kerkstraat, Sint Ben.straat, VDstraat). De fietsstrook aan de kerk is heel breed en verwarrend, deze mag behouden worden maar beter aangegeven en minder opzichtig vormgegeven. Goed dat fietsen wordt aangemoedigd.
Stef W.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Een grote omweg voor bewoners uit de rubensstraat en omgeving
De knip die u maakte kost ons heel veel energie en fileleed, op momenten dat we dan toch eens de wagen nemen naar bv Opnieuw en co of andere Mortselse winkels. In onze ogen lijkt de knip zinloos, maar we leven natuurlijk niet alleen. Ik ga er vanuit dat er andere oplossingen zijn om sluipverkeer te weren. Deze knip "straft" ook vooral buurtbewoners.
Steven T.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Jordaenslei is OOK Mortsel Dorp!
De ingrepen betreffen 2 van meerdere sluikwegen, telkens vanuit de Boniverlei, nl. in de ochtend de R11tris, richting Wommelgem, en bij de avondspits de N1bis naar Boechout & N10. Suggestie: HEEL Mortsel dorp 30 km/uur, inclusief Jordaenslei en Kliniek-site. Die behandelt ook patienten met motorische handicap die lopen levensgevaar op de veel te smalle trottoir. Daarenboven is het OVERaanbod van (dominant lege) bussen een regelrechte schande. 20 jaar geleden was er één bus/uur en dat volstaat! De rest komt van elders en gaat naar elders! Tenslotte heeft de Jordaenslei reeds meer dan 100 treinen per dag (de meeste oud materieel (reeksen 300/400 en 2700) dat uit Wallonië naar hier werd afgevoerd!); samen met de 100+ bussen van de lijn en dito minibussen, bestelwagens en vrachtwagens (daarom ook hier liefst 3.5 ton (behalve leveranciers aan kliniek) is dit veel meer dan equivalente straten van Mortsel over Hove, Kontich tot Duffel die langs de spoorlijn 25 liggen. Verder lijkt een enkelrichting (richting Hove) ter hoogte van de St.Jozefskliniek opportuun; de parking v/d kliniek blijft dan toegankelijk en de tegenrichting kan alleen de lokale wijk bedienen wijk bedienen, zoals dat elders ook het geval is. Tenslotte lijkt een fietsostrade-formule zoals in de Diesegem-wijk aangewezen met "fiets-straat" formule, incl. de spoorwegbruggen, en de parkeerstrook aan de kant van de huizen wat geluidsdempend werkt. Als afbeelding zijn de witte borden elders (Hove centrum e.a) perfect.
Anne B.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Doortastend ingrijpen - 1 grote zone 30 - ANPR - circulatie met fietsstraten en enkelrichting voor de lokale bewoner en zijn auto
Als we de VOLLEDIGE ZONE mortsel dorp vanaf Christus-Koning en Molenstraat t/m Benedictus, Kerkstraat en zone rond de Kerk over Van Dyck en Rubensstraat tot Kretenburg, Wouwstraat, Groenstraat en Boechoutselei niet als één zone bekijken en die volledig vrijwaren van vrachtverkeer en te veel sluipverkeer dan gaan we steeds binnen onze eigen zone het te drukke verkeer van de ene naar de andere straat verschuiven... het probleem is niet de bewoner die zich meestal de lagere snelheid zal respecteren omdat we allemaal wel het effect merken van veiligere en leefbaardere straten ... St Benedictus en Molenstraat per direct ZONE 30 en met voorrang hun gemeenschappelijk kruispunt herinrichten met duidelijke en veilige fietsoversteek + vooral ook een duidelijke en veilige autoluwe zone voor de ingang van de school... de hoofdassen in Mortsel vanuit Boechout-Edegem-Kontich hebben sinds jaren een fundamenteel probleem van NUL-doorstroming ... Maar het mag op geen enkele manier nog langer de bedoeling zijn dat de volledige zone Mortsel dorp iedere ochtend en avond de functie van hoofdas grotendeels overneemt omdat we geen enkele rem bieden aan de pendelaar... Hove zet flitspalen, Edegem ANPR in de collegewijk, het mag duidelijk zijn dat drastische ingrepen + controle en opvolging nodig zijn bovenop aanpassing naar minder plaats voor auto en VEILIGE GROENE straten voor school/fietser/voetganger bereikbaar voor lokale automobilist. fietsstraten uitbreiden, GEEN voorrang v rechts auto
Wim V.
0 4
lees meer

Suggesties fase 1

stop met de automobilist te pesten
er dient geen enkelrichting gemaakt te worden van de Kerkstraat, er zijn al drempels en asverschuivingen waardoor het verkeer al 30 km/u rijdt, en ook de situatie aan de kerk en de school zijn helemaal niet onveilig
Gregory C.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Probleem verplaatst
Als bewoner van de Floralaan reed ik vroeger via het Stadsplein de Liersesteenweg op tijdens de spits. Nu staat de Christus Koninglaan (en St Benedictuslaan) vaak zo vol richting stadsplein, dat het voor mij sneller is om via Mortsel dorp/ Van Dijkstraat/Mayerlei te rijden als ik naar Lier moet. Indien de drukte blijft houden, vrees ik dat andere wegen nog meer belast worden met sluipverkeer. De Kerkstraat is nu eenmaal de verbindingsstraat naar de Drabstraat/Krijgsbaan. Door daar een knip te maken, moet er nu nog maar meer verkeer langs het Stadsplein, wat sowieso ook al een druk punt is. Mij lijkt het beter om het verkeer te spreiden ipv alle verkeer via het Stadsplein te sturen.
Vicky V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Verschuiving van het probleem
Het komt er dus eigenlijk op neer dat Mortsel Dorp quasi in een getto verandert? De enige nog enigszins logische toegangsweg tot de Liersesteenweg blijft dan de St. Benedictusstraat, en die wordt dan nog eens voorzien van versmallingen. Het zal leuk worden voor de bewoners daar, de file die zich dan gaat vormen. Verder stel ik me de vraag wat er gaat gebeuren met al het verkeer dat naar Opnieuw & co. moet. Al die wagens gaan vanaf de Liersesteenweg rechtsaf slaan óver het fietspad naar de Borsbeeksebinnenweg. De zichtbaarheid is daar wegens geparkeerde wagens zo goed als nihil. Ik houd mijn hart als vast voor de ongevallen met fietsers die daar gaan gebeuren.
Lieve N.
0 1
lees meer
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 207 bijdragen