Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram
Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram

Suggesties fase 1

Jullie evalueerden massaal de eerste proefopstelling. Ontdek de ingediende suggesties hieronder. De suggesties werden allemaal bekeken en leidden tot een nieuwe proefopstelling.

207
73

Deze meningen werden reeds ingediend

Willekeurig Populair Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 207 bijdragen

Suggesties fase 1

Fietsstraat rond de kerk en enkelrichting Wouwstraat voor fietsers.is levensgevaarlijk fietsers die richting Mortsel dorp fietsen.en zou kosten bespar
Een fietsstraat rondom de kerk van Mortsel dorp zou genoeg moeten zijn voor de verkeersveiligheid.al de rest is gewoon probleem verplaatsen.en ze zouden beter Woudstraat voor fietsers eenrichting maken richting Hove terug kunnen ze via de Rubensstraat. Want is naar mijn gedacht niet veilig kan onmogelijk 1meter afstandhouden als je met een schoolbus de Wouwstraat inrijd.van Mortsel dorp Ri hove. Deze ingreep zou veel besparingen teweeg brengen.dan nu Mvg Franky meire
Franky M.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Jammer dat de lokale winkeliers nooit op de hoogte zijn gebracht
Wij als winkeliers zijn nooit niet op de hoogte gebracht van deze proefopstelling. Is Mortsel dan niet bezig met hun plaatselijke winkels? De fietsstrook rond de kerk top idee. Misschien kleine paaltjes plaatsen tussen de auto’s en fietsers. De afsluiting van de Kerkstraat is ronduit dom. En zeker voor de 30M. Dan het volgende. De parking op het lepelhof dit is een regelrechte schande! Dit kunnen wij als plaatselijke winkeliers niet mee lachen eerlijk gezegd. Het wordt nog maar eens moeilijker voor klanten om hun auto kwijt te graken. Als een klant geen plaats heeft om te parkeren zijn we deze kwijt. Beste Mortsel. Hoe kunnen we Mortsel aantrekkelijker maken om meer volk naar Mortsel te trekken? En niet om deze mensen weg te jagen. De parking zou toegankelijk moeten blijven langst beide kanten. De versmalling in de St-Benedictusstraat daar zie ik het nut niet van in. Wel moet er iets gebeuren op het kruispunt St-Benedictusstraat en Molenstraat.
Maxime V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Groen Kerkplein?
Rubensstraat enkel richting maken, enkel rijden naar kerk. Wouwstraat enkel richting maken , enkel rijden van sint benedictusstraat naar de kerk en in de wouwstraat. Voor fietsers hetzelfde. groen plein met enkel fietsverkeer en voetgangers. Oversteekplaats voor voetgangers en fietsers met knipperlicht hoogte ingang tandem, achter de kerk. DWZ dat je geen bakfietsen en andere zwakke fietsers meer in de tegenovergestelde richting van het rijverkeer meer hebt in de Wouwstraat (wat levensgevaarlijk is) en geen sluipverkeer meer vanuit Hove die door de Rubensstraat vlammen tegen 30/40 per uur. Deze straat zal dan terug een echt woonerf worden.
Stephanie R.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Hoopvol benieuwd
Hopelijk is deze proefopstelling het begin van een veilig Mortsel Dorp. Goede start en hopelijk volgen er nog veel sluipverkeerwerende oplossingen.
Anonymous 👤.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Fenomeen van groter probleem
Het probleem van het sluipverkeer in de kerkstraat is in mijn inziens het dichtslibben van Mortsel aan het Gemeenteplein en dus een breder probleem. Veel wagens gebruiken de 'doorsteek' Molenstraat - Kerkstraat of omgekeerd. Er zijn immers niet zoveel wegen om van de kant Mechelsesteenweg (N1) door te steken naar de kant Liersesteenweg (N10) of omgekeerd, dit als je het Gemeenteplein wil vermijden, concreet alles richting en van E19. Logisch zou zijn om zeveel mogelijk verkeer langs de grotere assen te houden om de wijken te ontlasten en zoveel mogelijk sluipverkeer te beperken. De nieuwe omleiding om zwaar verkeer om te leiden van Mortsel naar Borsbeek is nog in 'in studie': https://wegenenverkeer.be/werken/nv-onderzoek-naar-nieuwe-omleidingsweg-tussen-mortsel-en-boechout Minder (zwaar) verkeer is wel minder chaos aan het Gemeenteplein ... en hoeven mensen misschien niet door te steken om het verkeer daar te omzeilen. Jammergenoeg wordt er hiermee weer door de (schaarse) open ruimte en agrarisch gebied gesneden. .. Een andere oplossing is volgens mij het terug openstellen van 2 rijvakken tussen het Gemeenteplein en het kruispunt met de Krijgsbaan. Ontdoen van die paar parkeerplaatsen die nu toch meestal leeg zijn en (breed) fietspad natuurlijk behouden. Er is dan voldoende afvloeiing van verkeer via Vredebaan en Antwerpsestraat. Alle verkeer vanuit Lier en vanuit Mechelen komen samen op één rijvak en dat vraagt in de huidige situatie om file natuurlijk...
Peter T.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Terug naar het oude, bekende vaarvan we weten dat het werkt
Maak de richting ongedaan, het zorgt voor extra verkeersdruk in de omliggende straten tot aan de statielei, mortselveldelaan, molenstraat, sint benedictusstraat, christuskoninglaanb bremveldlaan, mayerlei. In vele straten is er ook overlast omdat de doorrijtijd sterk verlengt is. Als ik nu naar de Colruyt ga is mijn reistijd bijna verdubbeld, deze spendeer ik in de woonwijkrond de kerk. Veel, zo niet al de alternatieve wegen zijn expres al "auto-onvriendelijk" gemaakt, alsook de proviciewegen en deze zijn geen alternatief want die zitten reeds lang vol. Zoals veel mensen hier in de buurt worden wij afgesneden in rijrichting Lier en militaire baan en kunnen deze alleen bereiken door via de woonwijk te rijden. De oplossing voor het "probleem" (waar ik niet van overtuigd ben) zorgt nu voor meer verkeersdrukte in de gehele wijk. Mensen vermijden al reeds jaren Mortsel, nu ontlopen de Mortselaar ook Mortsel om elders te kunnen gaan winkelen. Indien dit de oplossing is stel ik voor om ook de Molenstraat, de sint benedictusstraat, Morselseveldlaan en de Van dijckstraat deels eenrichting te maken, die hebben nu meer overlast. En die betonblokken in onze wijk mogen ook weg, die zijn ronduit gevaarlijk en bezorgen alleen voor frustratie en last, ze dragen zeker niet bij tot de veiligheid en zijn al verschillende malen terug op hun plaats moeten gezet worden door de gemeente.. Zorg dat het verkeer op de provincie/doorganswegen weer vlot gaat en deze problemen zijn ook opgelost!
Erik D.
0 2
lees meer

Suggesties fase 1

Straten knippen

Straten knippen heeft geen zin, je verlegt de problemen. Flessenhals einde Sint Benedictusstraat tesamen wel rond punt + christus koninglaan, floralaan.

Leen V.A.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

ik rij zeker tot 8 keren aan de kerk voorbij, vanuit Kerkstraat richting Drabstraat of andersom. de fietspaden liggen aan de verkeerde kant of zijn er
zorg dat er aan beide zijden fietspaden zijn, de fietsers hinderen mekaar , zeker niet verkeer afremmen, maar maak rond de kerk max snelheid 20km/u, voor ziekenhuis vanaf Liersesteenweg 30 km/u
Mattheus B.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Zou het nog onveiliger kunnen?
Ik ben geen verkeersdeskundige maar een eenvoudige fiets en autogebruiker. Als fietser heb ik me nog nooit zo onveilig gevoeld als nu met deze proefopstelling. Wanneer het de bedoeling was om veiliger fietsverkeer te hebben in Mortsel-dorp, vind ik dat deze opstelling volledig de bal mis slaat. Als ik me als volwassen fietser daar al niet meer zo veilig voel, wat dan met de vele fietsertjes van de Tandem? Een fietsstrook aan de kant van kerkgebouw lijkt me helemaal geen oplossing. Een fietsstrook rechts in enkele richting met het autoverkeer mee kan mogelijk de veiligheid bevorderen.
Lodewojk L.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Knip Kerkstraat
Ik ben het eens met een groot deel van de ingrepen. Alleen stel ik mij de vraag of de knip in de Kerkstraat nuttig is. Ook zou ik graag hebben dat de blokken, die achter en naast de kerk stonden, terug geplaatst worden: maakt de weg smaller en auto's hebben minder de neiging om voorbij te steken.
Elisabeth F.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Geen eenrichtingsverkeer
Mortsel zal alleen maar vaster gaan zitten. Ik woon al 10 jaar in Mortsel, mijn Oma van 1964 en ze zouden hun beter bezighouden met het opruimen van het ' vuile Mortsel wat het geworden is ' inplaats van alles fietsstraten te maken of eenrichtingsverkeer. Zij woont in de kerkstraat en als je daar al niet meer door kan langs beide richtingen. Ik moet nooit in het centrum zijn, zo zullen er nog wel mensen zijn die het eenrichtingsverkeer niet zien zitten.
Mo V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Verleg het probleem (en maak het groter)
Naar mijn gevoel is de situatie in de St.Benedictusstraat, aansluiting Marktplein, in spitsuren nú veel erger dan het probleem van de Kerkstraat voorheen. Situatie bij het afslaan van de Liersesteenweg naar de Drabstraat is door de trams & bussen ook veel gevaarlijker dan gewoon het kruispunt vanuit de Kerkstraat overrijden richting Drabstraat.
Heidi K.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Het sluipverkeer is verschoven naar Floralaan en Christus Koninglaan
Dit is helemaal geen oplossing. Steeds meer automobilisten kiezen nu voor de shortcuts langs Floralaan of Christus Koninglaan waar de onveiligheid nu fors toegenomen is, voora tijdens de ochtend en avondspits. Waarom worden niet dezelfde maatregelen genomen zoals in Edegem om het sluipverkeer te weren?
Wim V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Leefbaarder voor de inwoners van Mortsel Dorp
Ik woon al meer dan dertig jaar in de Pasteelsstraat. Dit is nu het eerste dat ik hoor van sluipverkeer. Oké er is wel veel meer verkeer dan vroeger, maar toch. Dit is overdreven. Ik kom vanuit de Molenstraat, rij rond de kerk en sla zo rechts af na de parking en ik ben thuis. Nu zou ik helemaal langs de Sint Beneditusstraat moeten rijden vervolgens de Steenweg en dan zo ofwel door de Kerkstraat, stukje Borsbeeksebinnenweg,Pastoor Michielsensstraat en dan ben ik thuis. Of wel nog verder langs de Steenweg door tot aan de Carrefour en daarover dan de straat in. Van omrijden gesproken, en dan heb ik het nog niet over de uitlaatgassen. Kan men de enkelrichting van de Kerkstraat niet beginnen net na de afslag naar de Borsbeeksebinnenweg. Op deze manier worden de bewoners van de Pastoor Michielsensstraat, Borsbeeksebinnenweg en de Pasteelstraat tenminste niet gegijzeld. Rond de kerk wil men een fietsstraat maken en de blokken wegnemen. Dat laatste lijkt mij nu niet zo een goed idee. Op deze manier is de straat breder en kunnen de fietsers voorbijgestoken worden. Ik weet dit mag niet in een fietsstraat, maar niet iedereen gaat zich daar aan houden. Zoals de regeling nu is, is dit praktisch een fietsstraat. Wanneer er fietsers voor je rijden, ben je verplicht er achter te rijden, nu met de blokken is de straat te smal om voorbij te steken. Wordt er eigenlijk wel rekening gehouden met de bewoners zelf. We krijgen dit gewoon voorgeschoteld, zonder voorafgaand overleg.
Viviane V.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

Gevaarlijke omleiding aan kruispunt komende van A’pen richting Drabstraat
Graag aanpassing van verkeerslichten aan dat kruispunt. Zeer gevaarlijk door trams. Ik heb steeds deze kruising gemeden maar door wijziging ben ik genoodzaakt toch langs daar te rijden mits de Kerkstraat niet meer toegankelijk is. Vele verkeerslichten zijn aangepast uitgezonderd dat van Drabstraat met Liersesteenweg. Heb al 2x bijna een incident gehad door tram (die voorrang heeft)
Martien L.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Wordt hiermee het doel bereikt?
De opstelling zoals ze nu is, veroorzaakt heel wat meer verkeer door de woonwijken die daar infrastructureel niet op voorzien zijn. De Kerkstraat (zonder het stukje aan de kerk), Sint-Benedictusstraat en Molenstraat hebben als enige straten in de buurt 2 volwaardige baanvakken waar je als automobilist ongehinderd zou moeten kunnen rijden. Alle straten errond hebben dit niet. Bewoners en bezoekers worden gedwongen om toch deze straten te nemen. Creatieve weggebruikers doen dit ook. Misschien is een snelheidsverlagende maatregel in deze straten beter dan een rondleiding? Er zijn heel wat minder parkeerplaatsen door die grote betonblokken. Dit zouden (mits blijven van het huidig beleid) toch wel paaltjes moeten worden die geen parkeerplekken innemen. Ook de handhaving van de knip moet beter opgevolgd worden. Er zijn dagelijks heel wat asociale passanten die de enkele richting aan hun laars lappen (camera?). Zo moet je als fietser komende van de BBBweg erg aandachtig zijn. Want bij het niet naleven van de knip, proberen ze zich zo snel mogelijk uit de voeten te maken. De gevaarlijke situatie aan het kruispunt Molenstraat/Sint-Benedictusstraat wordt niet behandeld. Alle auto's die vanuit Hove richting Drabstraat moeten passeren hier nu zelfs extra.
Sander L.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

ANPR camera’s
Halfslachtige oplossingen zoals hier en daar wegversmallingen en het knippen van 1 straat, verschuiven het probleem naar parallelstraten. Als je wil dat hoofdbanen meer gebruikt worden, dan moet er in de zijstraten gewerkt worden met ANPR camera’s. Enkel op die manier kan je sluipverkeer vermijden.
Kathleen D.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Veilig naar school
was de bedoeling van de hertekening. Toegang campus arteveldestraat heeft in kerkstraat dubbel fietspad en voetgangers smal voetpad gescheiden van de rijbaan. Campus Lepelstraat beveiligen door fietsstraat rond de kerk en veilige oversteek voor kinderen aan de parking. De onveilige kruising St Benedictusstraat en Molenstraat blijft bestaan en is voor schoolgaande fietsers problematisch richting school en kerk. Kinderen te voet moeten beter beveiligd worden aan zebrapad Groen appeltje. Sluipverkeer Kerkstraat is gevolg van hertekening verkeer in regio Mortsel laatste jaren (versmalling van grote toegangswegen, extreem versmallen Fortstraat,ingrepen Boechout,Hove, Edegem..).Alle verkeer uit noord-oost dat naar Brussel wil en de dichtgeslipte ring wil vermijden heeft geen andere optie dan Krijgsbaan,Kerkstraat of Christus Koninglaan via Boniverlei. Afblokken Kerkstraat zal verkeer verspreiden over de wijk. Nu al probleem stadsplein door absolute prioriteit openbaar vervoer heel kort groen om Lierse steenweg te kruisen, gevolg filevorming. Verkeer via St Benedictusstraat zal aan Stadsplein vast lopen en uitweg zoeken Elf Juli straat en Meerminne of Hollandse tuin (optie met overwegend bejaarde buurt?) of Vestinglaan en twee wegversmallingen veranderen dat niet. Alternatief is meer verkeer in Van Dijckstraat om toch op Lierse steenweg te geraken. Omleggen van avondspits gaat de andere straten méér belasten. Autoverkeer verhinderen lukt niet met kleinschalig te blijven denken
Etienne T.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

verkeer in de Wouwstraat
Je kan de Wouwstraat met de auto enkel betreden via de Quinten Matsijslei om zo het sluipverkeer in de Wouwstraat te vermijden. Een verbodsbord aan beide kanten van de straat. Nu is er te veel verkeer en er wordt te hard gereden wat zorgt er voor veel geluidsoverlast.
Stephanie T.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Eenduidig eenrichtingsverkeer met verkeersblokken, zonder verkeersdrempels
De wegverhoging ter hoogte van de Jacob van Arteveldestraat egaliseren en de overige verkeersdrempels weghalen aangezien dit enkel voor oorverdovend geluidsoverlast zorgt door overvliegende aanhangwagens en bestelwagens. Indien er een decibelmeter zou geplaatst worden, gekoppeld aan een flitspaal, zou dit de stadskas bovendien kunnen spijzen en zouden de bestuurders misschien beginnen nadenken over hun rijgedrag en de gevolgen hiervan voor de bewoners. Feit is dat enkel de bestuurders die al van nature uit een rustiger rijgedrag hebben afremmen bij de verkeersdrempels, maar dat die voor de snelheidsduivels en werklui met bestelwagens en aanhangwagens geen enkele impact heeft. De verkeersblokken en vooral een eenduidige eenrichtingsstraat dragen zeker bij tot het ontmoedigen van het sluipverkeer en de gevolgen hiervan.
Cristiane S.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Het sluikverkeer is de grote boosdoener! En waarom!?
Voor mij is de nieuwe verkeersopstelling in de Kerkstraat een verbetering. De 30 km wordt spijtig nog niet veel toegepast. Het sluikverkeer is verplaatst naar andere straten! Wat ik spijtig vind. Maar het sluikverkeer en waarom er sluikverkeer is, moet volgens mij aangepakt worden! En hier in Mortsel dorp alleen plaaselijk verkeer toelaten!
Lea M.
0 1
lees meer

Suggesties fase 1

suggesties 

Laat de blokken staan rond de kerk. 
Snelheidsmeter in de Van Dijckstraat verhangen, heeft nu geen nut. 

ook wegversmalling op het einde van de Van Dijckstraat en in de Vestinglaan.

Hilde V. S.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Veilige zone in schoolomgeving - zone 30 zonebrede aanpak + fietsstraten verbeteren
Eén van de hoofddoelen van de proefopstelling is volgens de officiële informatie van de gemeente om de schoolomgeving rond de Tandem veiliger te maken voor de schoolgaande kinderen. Als we echter gaan kijken naar de periode waarin de proefopstelling heeft plaatsgevonden merken we dat er geen vermindering is van het aantal auto's die rond de schoolpoorten passeren - zie bv. de afbeelding met gegevens van telraam (telraam.net) over de Sint-Benedictusstraat, waar niet eens alle auto's die rond de kerk rijden langskomen, een periode waarin bovendien werd aangeraden om thuis te werken. De fietsstraat rond de kerk is zeker een goed idee, maar auto's steken elke dag ouders met kleine kinderen op de fiets voorbij omdat de blokken er niet meer staan om de voorrang van de fiets af te dwingen - resultaat: fietsers blijven op het voetpad fietsen. De parking in/uitrit naast het lepelhof is ook heel gevaarlijk, eventueel te verleggen? En om het verkeer rond de ingang van de lagere school meer te beperken (aan het groen appeltje) kan er gedacht worden aan: (1) de knip met de kerkstraat om te draaien; (2) een volledige knip in te voeren - desnoods alleen tijdens de piekuren van de school (bv. met verkeerslicht) - aan het groen appeltje. Naburige gemeentes nemen wel dit soort maatregelen (bv. Edegem); (3) Een volledige zone 30, (sint-benedictusstraat en de molenstraat inbegrepen) met flitscontroles dringt zich ook op - om het probleem aan te pakken is immers een zonebrede aanpak nodig
C V.
0 0
lees meer

Suggesties fase 1

Veel geblaat
Met de nieuwe verkeersregeling is er misschien iemand blij in de Kerkstraat, maar alle omliggende straten krijgen meer verkeer te verwerken. Bovendien houdt dit sluipverkeer zich bijna niet aan de snelheidsbeperking. Tijdens de peakuren is er een extra flessenhals gekomen op het kruispunt St.Benedictusstraat-Lierse steenweg. Is het ook daarom dat de invoegstrook aan de Lierse steenweg moet verlengd worden? Samengevat: ontevreden, herstel de vorige situatie.
Frank C.
0 1
lees meer
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 207 bijdragen