Sinds oktober 2023 loopt er een proefproject in uw straat waarbij een stukje Kerkstraat tussen de Lepelstraat en de Borsbeeksebinnenweg enkelrichting is tijdens de spitsuren. Deze enkelrichting die beperkt is in tijd wordt georganiseerd via een dynamisch verkeersbord. Dat huidige proefproject is een aanpassing van het proefproject dat enige tijd daarvoor werd ingevoerd, en waarbij de enkelrichting permanent was. De doelstelling daarvan was het aantal wagens terugdringen, de veiligheid en leefbaarheid van de wijk verhogen en de veiligheid van o.a. de schoolgaande kinderen van basisschool De Tandem verhogen. Die initiële proefopstelling met permanente enkelrichting werd geëvalueerd, zowel door het studiebureau als door vele omwonenden, die ons via de infotentoonstellingen of via het platform Mortsel Bestuift hun ervaringen doorgaven. Die meningen waren zeer verdeeld. Daarom werkten we eind vorig jaar een compromis uit, waarbij we de enkelrichting beperkten in de tijd. Daardoor werd de enkelrichting alleen nog maar afgedwongen op de momenten dat de nood het hoogste was, en verminderde de impact op de buurtbewoners buiten de spitsuren.
Begin 2024 deden we een nieuwe evaluatie van het proefproject met het dynamische verkeersbord en de enkelrichting beperkt in tijd. Enerzijds gebeurde dit aan de hand van verkeerstellingen waarbij we de nieuwe situatie vergeleken met de situatie vóór het proefproject. Anderzijds analyseerden we ook opnieuw alle opmerkingen en suggesties die ons bereikten.
Uit de telresultaten leren we dat er logischerwijs opnieuw een toename van verkeer in de Kerkstraat is, dat zich vooral situeert buiten de spitsuren en in het weekend. Op de momenten dat de borden buiten dienst waren dus. Ook tijdens de spits is er echter een lichte stijging te zien. Niet iedereen respecteerde de dynamische borden en op enkele momenten waren de borden defect, dat hebben jullie als buurtbewoners ook ongetwijfeld gemerkt. Het totale wagens blijft echter nog steeds onder het cijfer dat we zagen vóór we de enkelrichting invoerden. In de periode vóór het eerste proefproject, toen men nog continu dubbelrichting mocht rijden, deden we ook tellingen. In het drukste uur dat we toen telden reden er 525 wagens door de straat, op de drukste dag waren dat 5696 wagens. In de tellingen die we begin 2024 deden, met een tijdelijke enkelrichting, reden er op het drukste uur 430 wagens door de straat en op de drukste dag 5159 wagens door de straat. Ook deze nieuwe situatie met enkelrichting enkel tijdens de spitsuren slaagt er dus nog steeds in om het totale aantal wagens dat door de Kerkstraat rijdt te verminderen.
Wat de snelheid van de wagens betreft zien we weinig wijzigingen. De snelheid in de Kerkstraat richting Liersesteenweg is daarbij significant lager dan richting Mortsel-dorp. Dit valt te verklaren door de aanwezigheid van o.a. wegversmallingen.
De meningen van de buurtbewoners die ons bereikten waren opnieuw verdeeld. Sommigen zien liever de permanente enkelrichting terug, anderen zien het proefproject liever afgevoerd. De bezorgdheid over de hoeveelheid auto’s en de snelheid blijft echter bestaan, net zoals de wens voor een leefbare en veilige wijk.
Zowel de telresultaten als de meningen van buurtbewoners geven dus een gemengd beeld. Om die reden denken we dat het huidige compromis, waarbij de enkelrichting het verkeer tegenhoudt op de momenten dat het echt nodig is – de spitsuren wanneer er veel kinderen naar school fietsen – nog steeds de beste oplossing is. Bij permanente enkelrichting bleek de impact op de wijk te groot op momenten dat er eigenlijk weinig verkeer is. Het proefproject volledig afschaffen zou dan weer het totale aantal wagens te veel omhoog brengen voor een woonstraat en zou de veiligheid voor basisschool De Tandem verlagen.
Concreet
Het dynamisch verkeersbord in de Kerkstraat blijft momenteel dus staan. Concreet wil dat zeggen dat ook in de toekomst het stukje Kerkstraat enkelrichting blijft op weekdagen tussen 07.00 uur en 10.00 uur en op weekdagen tussen 15.00 uur en 19.00 uur. Het stukje Kerkstraat blijft dubbelrichting in weekends en in schoolvakanties en op weekdagen buiten bovenvermelde uren.
Wat met de Floralaan?
Ook in het korte stukje Floralaan tussen Stadsplein Zuid en parking Vismarkt op de Christus Koninglaan organiseerden we een gelijkaardig proefproject, met enkelrichting beperkt in de tijd via een dynamisch verkeersbord. Daar betrof het een nieuw proefproject waarbij er voor het eerst enkelrichting werd uitgeprobeerd. Ook daar deden we een evaluatie, met een andere uitkomst dan de Kerkstraat. Uit de telgegevens in die wijk bleek er slechts een beperkte impact van het proefproject om de doelstelling te behalen, namelijk het verminderen van het aantal wagens en sluipverkeer. Ook de wijkbewoners ervaarden dit proefproject voornamelijk als negatief. Daarom besliste het college van burgemeester en schepenen om het proefproject in de Floralaan stop te zetten. Dat wil zeggen dat het dynamische bord wordt uitgeschakeld en dat er opnieuw in twee richtingen kan gereden worden in dit stukje Floralaan, ook tijdens de spitsuren. Dit kan opnieuw vanaf 11/03/24.
Wat brengt de toekomst?
Op korte termijn plannen we een studie op te starten die de volledige circulatie van het verkeer tussen de Liersesteenweg en Mechelsesteenweg en enkele verkeersveiligheidsproblemen in die zone globaal zal bekijken. De bedoeling is om het effect van verschillende maatregelen in een theoretisch model te berekenen om verbeteringen aan te brengen in de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de woonstraten, evenals de doorstroming op de gewestwegen. Het gaat daarbij onder andere over de sluiproute in de Mortselveldenlaan en de Christus Koninglaan, de verkeersveiligheid in de omgeving van school De Tandem en verkeersproblemen in straten zoals de Mayerlei en Kretenburgstraat. We hopen die studie samen met de Vlaamse overheid uit te voeren om op die manier een maximale afstemming te hebben met de gewestwegen en de verkeerslichtenregelingen. Het spreekt voor zich dat we op een later moment hiermee zeker naar de wijkbewoners trekken om de opties te bespreken.