Ontdek cijfers over de verkeersleefbaarheid in Mortsel!

30-07-2025

Voor je de bevraging invult, geven we je graag eerst wat cijfers over de leefbaarheid in Mortsel.

Resultaten bevraging Wijkkracht

Via Wijkkracht kon je je mening geven over verschillende thema's. 
In het thema ‘leefbare wijk’ kaartten verschillende burgers knelpunten met de verkeersleefbaarheid aan in hun wijk. 

9,6% kaartte ruimte voor voetgangers aan 11,3% vindt dat er te snel gereden wordt 14% wil een betere doorstroom voor autoverkeer 15,9% wil conflictvrije kruispunten 49,3% wil minder sluipverkeer  Resultaten verkeersstudie 

Die problemen komen ook naar boven in de verkeersstudie die de stad liet uitvoeren in 2024.  
Op de afbeelding hierboven zie je hoeveel verkeer er dagelijks via de Mortselse hoofdassen passeert. 

Krijgsbaan: 6963 voertuigen  Statielei - Liersesteenweg: 4847 voertuigen Mechelsesteenweg: 5720 voertuigen

We onderzochten ook hoeveel verkeer er via de wijken een sluiproute zoekt om die hoofassen te vermijden:

tussen Krijgsbaan en Liersesteenweg: 5935 voertuigen  van Liersesteenweg naar Mechelsesteenweg:  8234 voertuigen van Mechelsesteenweg naar Liersesteenweg: 9093 voertuigen

Concreet betekent dit dat er in de Kerkstraat ter hoogte van de Sint-Benedictuskerk (enkelrichting) en Mechelsesteenweg (enkelrichting) zo'n 400 wagens per uur passeren, met uitschieters van 600 wagens tijdens de spits. 

Kort samengevat 

Sluipverkeer is voor veel Mortselaars het belangrijkste thema als het over leefbare wijken gaat. Dat leerden we uit de vorige bevraging. De voorbije jaren was dat ook een terugkerende bezorgdheid van inwoners.  Tellingen en proefprojecten tonen het sluipverkeer ook aan. Het meeste sluipverkeer situeert zich rond de Benedictuskerk. Tijdens de spitsuren passeert er evenveel verkeer als op de Mechelsesteenweg.  We willen de verkeersleefbaarheid verbeteren. Daarvoor is een oplossing nodig die het grotere geheel bekijkt. Daarom willen we met een nieuwe bevraging dieper ingaan op de bestaande knelpunten. Wat maakt iets voor jou een moeilijke verkeerssituatie? Welke bestemmingen of routes vermijd je? Welke vervoersmiddelen zou je graag vaker gebruiken, mocht de verkeerssituatie anders zijn? Vul de bevraging in

Help jij ons alle knelpunten en kansen in kaart te brengen? 

Geef je mening

Meer nieuws & activiteiten

Vul hier de bevraging in!

Vul de bevraging in!

Breng in slechts een viertal vragen mee de knelpunten in jouw wijk in kaart. Informeer je eerst door de cijfers uit de vorige bevraging en de verkeersstudie te bekijken. Klik daarna hieronder door naar de verschillende vragen. Je geeft voor elke vraag afzonderlijk je mening.

Vul de bevraging in!

Mijn knelpunten

Ik doe mee!

Bestemmingen die voor mij minder haalbaar zijn

Ik doe mee!

Vervoersmiddel van mijn voorkeur

Ik doe mee!

Mijn voorkeursroutes

Ik doe mee

Enkele gekende knelpunten

Ik doe mee

Ontdek de knelpunten op de kaart

Ontdek de knelpunten

Knelpunten in kaart

Te snel verkeer in ridder van ranstlei (zone 30), rijden er vaak min. 50. Huizen daveren hiervan. Zowel overdag als 's nachts. (+Mensen die voor garagepoorten geparkeerd staan en/of verbodsborden niet respecteren.) Graag snelheidsremmende verkeersdrempels, en/of flitspaal. 
0 0
Log in om te stemmen

Knelpunten in kaart

Deze straat heeft een overlast aan snel verkeer. Het 30km bord wordt niet gerespecteerd. 
0 0
Log in om te stemmen

Knelpunten in kaart

Fietsers en voetgangers hebben op deze hoek heel weinig plek. Voetgangers die willen oversteken kunnen er amper staan en staan dus vaak op het fietspad. Verder is de hele Statielei een conflictpunt. Te smalle fietspaden, veel spookfietsers, te hoge snelheid en voetgangers die over het fietspad wandelen.
0 0
Log in om te stemmen

Knelpunten in kaart

Geen goede doorstroming van het verkeer. Het is hier echt erger geworden sinds de heraanleg van het kruispunt van de steenweg met de krijgsbaan. Lichten beter afstellen? 
0 0
Log in om te stemmen

Knelpunten in kaart

Systematisch dichtrijden van het kruispunt, zorgt voor remming van de doorstroming 
0 0
Log in om te stemmen

Knelpunten in kaart

Dit is voor mij een knelpunt vanwege het grote fileleed van doorgaand verkeer. Aangezien er weinig parkeerplaats is, dienen we telkens de file te trotseren enkel en alleen om een parkeerplaats te zoeken.Wanneer ik mij met mijn wagen moet verplaatsen, ben ik blij dat ik als inwoner van Mortsel wel alternatieve routes kan gebruiken. Deze blijven noodzakelijk voor de bewoners om zich te kunnen verplaatsen in hun eigen stad.
0 0
Log in om te stemmen
Ontdek ze allemaal

Leefbare Wijk

Start bevraging

september 2025

Einde participatieronde

26 oktober 2025

Opmaak plan

november 2025

Voorstelling ingrepen

eind 2025-begin 2026